@article { author = {Na'imi, Ashkan}, title = {Contemplation on the Parameters of the Quranic Jurisprudence in the View of Dr. Sadeqi Tehrani}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {7-26}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {There are different approaches to referring to the Holy Quran as a source of Islamic law. In contrast to two practical approach of “non-referring to the Holy Quran” and the approach of “minimal referring to it” which are noticed by traditionalists and fundamentalists respectively, the approach of “maximum referring to the Holy Quran” is observed among a number of contemporary scholars like Dr. Sadeqi Tehrani. His deductive jurisprudence is regarded by him as a Quranic jurisprudence the parameters of which are reviewed in this article. These parameters include: Using the Quranic literature, the preference of citing the Holy Quran, invalidity of the tradition against the Holy Quran, invalidity of consensus and fame against the Holy Quran, and invalidity of logical proofs against the Holy Quran, every one of which has been studied based on jurisprudential adaptations. The first and the second parameters are acceptable. The third and the fourth parameters are acceptable as a particle requirement and the fifth one is not acceptable.}, keywords = {Quranic Jurisprudence,Sadeqi Tehrani,relegious law sources,principles of inference.  }, title_fa = {تأملی در شاخص‌های فقه قرآنی دکتر صادقی تهرانی}, abstract_fa = {درمورد رجوع به قرآن کریم به‌عنوان یکی از منابع احکام، رویکردهای متفاوتی هست. در مقابل دو رویکرد عملی « عدم رجوع به قرآن» و «رجوع حداقلی به آن» که به‌ترتیب مورد توجه اخباری‌ها و اصولی‌ها قرار گرفته است، «رجوع حداکثری به قرآن» در میان برخی علمای معاصر ازجمله دکتر صادقی تهرانی دیده می‌شود. ایشان فقه استنباطی خود را فقه قرآنی می‌داند که شاخص‌های آن در مقاله حاضر بررسی شده است. این شاخص‌ها عبارت‌اند از: استفاده از ادبیات قرآنی، اولویت استناد به قرآن، بی‌اعتباری روایت مخالف با قرآن، بی‌اعتباری اجماع و شهرت مخالف با قرآن و بی‌اعتباری ادله عقلی مخالف با قرآن که هریک با تطبیقات فقهی بررسی شده‌اند و از این موارد، شاخص اول و دوم قابل پذیرش‌اند. خصوصیت سوم و چهارم را به‌صورت موجبه جزئیه می‌توان پذیرفت و ویژگی پنجم نیز مورد قبول نیست.}, keywords_fa = {: فقه قرآنی,صادقی تهرانی,منابع احکام,اصول استنباط}, url = {https://www.sijl.ir/article_135959.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135959_8fe89def12b8ce133fdbae3d1776942b.pdf} } @article { author = {Mirkhalili, Seyyed Mahmood}, title = {Forgiveness in the Islamic Criminal Policy: A Focus on the Quranic Teachings}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {27-54}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A purposeful and targeted criminal policy does not think only about criminalization and exercising the punishment, but it seeks to make optimal use of criminal institutions in order to correct, treat, and socialize the criminals. Forgiveness is one of the institutions used to prevent from the consequences of criminological labels and to provide the criminals with opportunity to repent and return to the honorable social life. Repentance is not only a relationship between the individual and Allah, but is an institution with a special place in the criminal policy of Islam which has been focused in many verses of the Quran. Although forgiveness is not applicable for all kinds of crimes and criminals, generally it can be said that this criminal policy has been accepted in Islam for the minor crimes and about blue-collar criminals and the public, ordinary people, whose behavior is considered to be a mistake and disorder. This policy is not recommended for important crimes and white-collar criminals.}, keywords = {Hiding of crime,dejudicialization,Criminal Policy of Islam,Quranic teachings}, title_fa = {بزه‌پوشی در سیاست کیفری اسلام با تأکید بر آموزه‌های قرآنی}, abstract_fa = {سیاست کیفری هدفمند و غایت‌مدار فقط به جرم‌انگاری و اجرای کیفر و ارعاب حاصل از آن نمی‌اندیشد، بلکه درصدد استفاده بهینه از نهادهای کیفری به‌منظور اصلاح، درمان و بازجامعه‌پذیری مجرمان است. بزه‌پوشی یکی از این نهادهاست که درجهت پرهیز از عوارض برچسب مجرمانه و اعطای فرصت به مجرمان برای توبه و بازگشت به زندگی شرافتمندانه اجتماعی استفاده می‌شود. توبه فقط رابطه فرد با خدا نیست، بلکه نهادی با جایگاه خاص در سیاست کیفری اسلام است که در آیات متعدد قرآن کریم تأکید شده است. هرچند بزه‌پوشی درمورد همه جرایم و همه مجرمان قابلیت اجرا ندارد، ولی در نگاه کلی می‌توان گفت سیاست کیفری اسلام این سیاست را عموماً در جرایم کم‌اهمیت‌تر و درمورد مجرمان یقه‌آبی و توده‌های مردم که رفتار آنان لغزش و بیماری تلقی می‌شود، پذیرفته است و در جرایم مهم و مجرمان یقه‌سفید آن را توصیه نمی‌کند.}, keywords_fa = {بزه‌پوشی,قضازدایی,سیاست کیفری اسلام,آموزه‌های قرآنی}, url = {https://www.sijl.ir/article_135960.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135960_e55a9ed6b4331b14602dd0172dd33491.pdf} } @article { author = {Aqaei، Shakuri, Hassan،Seyyed Rasul}, title = {A New Look at the Holy Quran’s Educational Solutions for the Wife’s Disobedience}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {55-74}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the criticisms of the jurisprudential-legal system of Islam is that the beating of the wife in the case of disobedience of her husband is recommended in the Holy Quran. The critics say that the Holy Quran’s recommendation for the beating of the wives is not compatible with their dignity and that this ruling can set the scene for or increase family violation. The wife’s beating is not only inefficient, but also causes her hatred and doubles her disobedience. Meanwhile, a man who beats his wife and forces her to intercourse does not drive any profit out of it. Giving an elaborate and new explanation of the jurisprudential aspect of the matter, this article analyses and explains the most important wisdoms of this strategy of the Quran and its educational solution.}, keywords = {Beating,preaching,Justice,wisdom,disobedience}, title_fa = {نگاهی نو به راهکارهای تربیتی قرآن کریم در نشوز زن}, abstract_fa = {یکی از نقدهایی که به نظام فقهی ـ حقوقی اسلام می‌شود، توصیه قرآن کریم به زدن زنان درصورت خودداری از فرمانبری همسران است. منتقدان می‌گویند: تجویز زدن زنان ازسوی قرآن با کرامت آنان سازگار نیست و این حکم می‌تواند زمینه‌ساز خشونت خانوادگی یا تشدید آن شود. زدن زن نه‌تنها در او تأثیر نداشته بلکه موجب نفرت‌انگیزی و عامل مضاعفی برای سرکشی او می‌شود. ضمن اینکه مردی که زنش را می‌زند و او را مجبور به همخوابگی می‌کند از این آمیزش اجباری سودی نمی‌برد. در این نوشتار ضمن ارائه تبیین جامع و تازه‌ای از بعد فقهی این مسئله، به تحلیل و توضیح اهم حکمت‌ها در این راهبرد قرآنی و راهکار تربیتی آن می‌پردازیم.}, keywords_fa = {ضرب,موعظه,عدالت,حکمت,نشوز}, url = {https://www.sijl.ir/article_135962.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135962_9aca6674bdea75d5e26a2bd64f70b0e0.pdf} } @article { author = {Hedayatnia, Farajullah}, title = {A Jurisprudential Review of the Amount of Indemnity at the Divorce at Wife’s Instigation}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {75-100}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The amount of indemnity at the divorce at wife’s instigation has been considered by the famous Shi'a and Sunni jurists to be indefinite and unlimited and it has been conditioned upon the consent of the wife and the husband. According to this theory, the amount of indemnity at the divorce may be greater than the amount of dowry and the property given by the husband to the wife at the time of marriage contract. There are some doubts, at the present time, about this statement and the evidences have not been considered to be enough. For the same reason, the amount of indemnity greater than the dowry has been rejected or it has been limited by some of the jurists to be at the most the same as the dowry and other property given by the husband to the wife. The other theory examined and substantiated in this article is that “the amount of indemnity at the ordinary divorce at wife’s instigation is unlimited and at the juridical divorce at wife’s instigation it is limited.” According to this theory, if it is recognized that the divorce is necessary because of the wife’s great disgust of her husband, the court should intervene in the amount determination of the indemnity and prevent from the husband’s abuse of the difficult situation of the wife and her loss. Considering the increasing amount of divorce at wife’s instigation at the present time, the family courts are involved with this case and it is a necessary jurisprudential and legal issue.}, keywords = {Indemnity at the Divorce,Counter-Value for Divorce,Divorce at Wife’s Instigation,Divorce by the Ruler,Juridical Divorce}, title_fa = {بررسی فقهی مقدار فدیه در طلاق خلع}, abstract_fa = {مشهور فقهای امامیه و اهل سنّت، مقدار فدیه در طلاق خلع را نامعیّن و نامحدود دانسته‌اند و آن را به تراضی زن و شوهر موکول کرده‌اند. مطابق این نظر، فدیه می‌تواند بیش از مهر و اموالی باشد که شوهر در زمان زوجیت به همسرش تملیک کرده است. در زمان حاضر برخی در این قول تردید کرده‌اند و ادله آن را ناکافی دانسته‌اند؛ به‌همین‌دلیل فدیه بیش از مهر را نفی می‌کنند و بعضی نیز حدّ آن را نهایتاً مهر و دیگر اموالی می‌دانند که ازسوی شوهر به زن تملیک شده است. فرضیه دیگری که نوشتار پیش رو آن را بررسی و اثبات می‌کند، «فدیه نامحدود در طلاق خلع عادی و فدیه محدود در طلاق خلع قضایی» است. بر اساس این فرضیه درصورتی که طلاق برای زن به‌دلیل کراهت شدید، ضروری تشخیص داده شود، دادگاه باید در میزان فدیه مداخله کند و مانع سوء استفاده شوهر از وضعیت ضرری یا حرجی زن شود. باتوجه به افزایش روزافزون طلاق خلع در زمان حاضر، این مسئله مورد ابتلای محاکم خانواده و از مسائل ضروری فقه و حقوق است.}, keywords_fa = {فدیه طلاق,عوض خلع,طلاق خلع,طلاق حاکم,طلاق قضایی}, url = {https://www.sijl.ir/article_135964.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135964_0d09de291a829bee67a25786a2202358.pdf} } @article { author = {Seyyed Monzer،Zahedi،Purakbar, Elyas، Abdor-Reza ، Hakim}, title = {A Review of the Different Types of Flexibility of the Holy Quran’s Rules and Laws: A Reference to the Influential Factors of Changing a Rule}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {101-126}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Being consistent with human nature and enjoying precision and philosophy for their setting, Islamic rules are easy and flexible in order to relieve their audience of the new situations and states caused by difficulties and entanglements and to help them. In spite of this fact, some people try to show a rough, static, and indifferent picture of Islam in respect of any change and reform. The present research aims at extracting the different types of flexibility out of the Holy Quran’s rules and laws and explaining the situations that leads to changing the primary rules. The results of the study show that the Divine law never stops, but it may be reduce or change into another law due to the different reasons and situations. Even the legally competent person has the right to choose from among a number of actions depending on his/her power or to show a better reaction toward the action of the other party compatible with his/her act.}, keywords = {Quran’s Comprehensiveness,Fixed Rules,Changing Rules,flexibility,Types of Flexibility}, title_fa = {بررسی گونه‌های مختلف انعطاف‌پذیری در احکام و قوانین قرآن کریم با اشاره به عوامل تأثیرگذار در تغییر حکم}, abstract_fa = {قوانین اسلام در عین مطابقت با فطرت و برخورداری از دقت و حکمت در وضع، ساده و انعطاف‌پذیرند تا مخاطب را در شرایط و حالات جدید پیش‌آمده از دشواری و تنگنایی رها سازند و او را یاری رسانند. باوجوداین عده‌ای می‌کوشند اسلام را خشن، ایستا و بی‌اعتنا به هرگونه تغییر و تحول نشان دهند. هدف پژوهش حاضر این است که گونه‌های مختلف انعطاف‌پذیری را در احکام و قوانین قرآن کریم استخراج و شرایطی را که سبب تغییر حکم اولیه شده است، بیان کند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد حکم الهی در هیچ شرایطی تعطیل‌پذیر نیست، ولی ممکن است به‌دلایل گوناگون و حسب شرایط پیش‌آمده تخفیف یابد یا به غیر خود تغییر کند و حتی بسته به توانِ مکلف، حق انتخاب یک عمل از میان چندین عمل به او داده شده، یا به‌تناسب اقدام طرف مقابل، به مخاطب اجازه عکس‌العمل مناسب‌تری داده شود.}, keywords_fa = {جامعیت قرآن,احکام ثابت,احکام متغیر,انعطاف‌پذیری,گونه‌های انعطاف‌پذیری}, url = {https://www.sijl.ir/article_135965.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135965_58e33f71a50839f22f74ebdc1191e193.pdf} } @article { author = {Naeini، Zare´ Deh Abadi´، Sadr Abadi, Nafiseh ، Reyhaneh، Hamid}, title = {Criticizing the Death Penalty in Drug Laws Based on the Quran’s Teachings}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Understanding the examples and the limits of the subject, and inference of criminal law for “spreading corruption on earth” with a reference to the verses of the Holy Quran is one of the most sensitive matters. The legislator’s criterion for enactment of death penalty for a group of drug criminals is explicitly spreading corruption on earth and implicitly prevention, while the effect of death penalty on prevention of drug abuse and drug crimes has not been substantiated. Comparing the criterion of death penalty under the supplementary article 45 of anti-drug law 2017 with the Quran’s teachings, it is made clear that two premises should be obtained for enactment of death penalty: First, the title of spreading corruption on earth should be canonized in jurisprudential sources. Second, the title of spreading corruption on earth should be applied for drug-offenders. However, the independent criminalization of spreading corruption on earth is essentially controversial among the jurists and most of them are disagree with that. Considering the second premise, it can also be said that whenever there is doubt about the application of a title to an individual, it is essentially not supported. This bi-dimensional matter has been considered by the legislator for drug crimes, however it has been heedless of the fact that corruption is a qualitative property but not a quantitative one.}, keywords = {Execution,Moharebah (Waging War against God or the People),Spreading Corruption on Earth,Corruption Criteria,Anti-Drug Law}, title_fa = {نقد مجازات اعدام در قوانین مواد مخدر بر اساس آموزه‌های قرآنی}, abstract_fa = {درک مصادیق، حدود موضوع و استنباط حکم جزایی «إفساد فی‌الأرض» با تمسک به آیات قرآن کریم از حساس‌ترین مباحث است. ملاک قانونگذار در وضع مجازات اعدام برای دسته‌ای از مرتکبان مواد مخدر، صراحتاً إفساد فی‌الأرض و تلویحاً بازدارندگی می‌باشد، درحالی‌که در مکاتب جرم‌شناسی تأثیر مجازات اعدام در پیشگیری از مصرف و جرایم مواد مخدر امری ثابت نشده است. با تطبیق‌دادن ملاک مجازات اعدام در مادّه 45 الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1396 با آموزه‌های قرآنی معلوم می‌شود برای وضع مجازات اعدام باید دو مقدمه احراز شود: مقدمه نخست، تشریع عنوان إفساد فی‌الأرض در منابع فقهی و مقدمه دوم، صدق عنوان «إفساد فی‌الأرض» بر مرتکبان مواد مخدر. این امر درحالی است که از اساس درمورد جرم‌انگاری إفساد فی‌الأرض، به‌طور مستقل میان فقها اختلاف‌نظر هست و بیشتر فقها با جرم‌انگاری مستقل إفساد فی‌الأرض مخالفت کرده‌اند. درباره مقدمه دوم نیز می‌توان گفت هرگاه صدق عنوانی بر شخصی مورد تردید باشد، اصل بر عدم صدق عنوان می‌باشد. قانونگذار امر ذومراتبی در جرایم مواد مخدر را مدنظر قرار داده است، ولی به این امر توجه نکرده که إفساد مقوله‌ای کمّی نیست، بلکه کیفی است.}, keywords_fa = {: اعدام,محاربه,إفساد فی‌الأرض,معیارهای إفساد,قانون مبارزه با مواد مخدر}, url = {https://www.sijl.ir/article_135968.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135968_9f75039e8fc529dcc08e8a321458da31.pdf} }