@article { author = {Mirkhalili, Seyyed Mahmood}, title = {Forgiveness in the Islamic Criminal Policy: A Focus on the Quranic Teachings}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {13}, number = {13}, pages = {27-54}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A purposeful and targeted criminal policy does not think only about criminalization and exercising the punishment, but it seeks to make optimal use of criminal institutions in order to correct, treat, and socialize the criminals. Forgiveness is one of the institutions used to prevent from the consequences of criminological labels and to provide the criminals with opportunity to repent and return to the honorable social life. Repentance is not only a relationship between the individual and Allah, but is an institution with a special place in the criminal policy of Islam which has been focused in many verses of the Quran. Although forgiveness is not applicable for all kinds of crimes and criminals, generally it can be said that this criminal policy has been accepted in Islam for the minor crimes and about blue-collar criminals and the public, ordinary people, whose behavior is considered to be a mistake and disorder. This policy is not recommended for important crimes and white-collar criminals.}, keywords = {Hiding of crime,dejudicialization,Criminal Policy of Islam,Quranic teachings}, title_fa = {بزه‌پوشی در سیاست کیفری اسلام با تأکید بر آموزه‌های قرآنی}, abstract_fa = {سیاست کیفری هدفمند و غایت‌مدار فقط به جرم‌انگاری و اجرای کیفر و ارعاب حاصل از آن نمی‌اندیشد، بلکه درصدد استفاده بهینه از نهادهای کیفری به‌منظور اصلاح، درمان و بازجامعه‌پذیری مجرمان است. بزه‌پوشی یکی از این نهادهاست که درجهت پرهیز از عوارض برچسب مجرمانه و اعطای فرصت به مجرمان برای توبه و بازگشت به زندگی شرافتمندانه اجتماعی استفاده می‌شود. توبه فقط رابطه فرد با خدا نیست، بلکه نهادی با جایگاه خاص در سیاست کیفری اسلام است که در آیات متعدد قرآن کریم تأکید شده است. هرچند بزه‌پوشی درمورد همه جرایم و همه مجرمان قابلیت اجرا ندارد، ولی در نگاه کلی می‌توان گفت سیاست کیفری اسلام این سیاست را عموماً در جرایم کم‌اهمیت‌تر و درمورد مجرمان یقه‌آبی و توده‌های مردم که رفتار آنان لغزش و بیماری تلقی می‌شود، پذیرفته است و در جرایم مهم و مجرمان یقه‌سفید آن را توصیه نمی‌کند.}, keywords_fa = {بزه‌پوشی,قضازدایی,سیاست کیفری اسلام,آموزه‌های قرآنی}, url = {https://www.sijl.ir/article_135960.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_135960_e55a9ed6b4331b14602dd0172dd33491.pdf} }