انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923“Marriage” with Women from the People of the Book according to the Holy Quranحکم ازدواج با زنان اهل کتاب در قرآن کریم1344133205FAعلی عندلیبیاستاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامع ۀالمصطفی العالمیه.رضا عندلیبیدانش آموخته سطح چهار حوزه علم یه و هیئت علمی پژوهشکده حج و زیارت
.(rezaandalibi61@yahoo.com)Journal Article20210707In the present article, the author discusses “marriage” with women from the people of the book (′Ahl al-Kitāb) only from a Quranic view and apart from hadiths quoted from the Infallible Imams (A.S.) in this regard. Of course, hadiths in which the Quranic verses have been mentioned will be referred to, if necessary. From such studies, it becomes clear that, from among the verses of lawfulness, it is only the verse 5 of the Chapter al-Ma’idah (And [lawful in marriage are] chaste women from among the believers and chaste women from among those who were given the Scripture before you) in which a perfect permission may be found; in what the verses suggesting unlawfulness signify, however, may be doubted. <br />Apart from objections which may be put forth against referring to the verses suggesting unlawfulness, what that solves our problem is that all these verses are general ones, while the verse in the Chapter al-Ma’idah is a particular one. On the other hand, in absolute generality and peculiarity, peculiar is conventionally prior to general. Thus, generalities about prohibition of marriage with all disbelievers are limited (specified) by the above verse and the phrase “chaste women from among those who were given the Scripture” according to which marriage is permitted with a group of disbelievers (those who were given the Scripture before Muslims); and now that there are a conventional agreement, there is no need to search for abrogated verses or to discuss “conflict” between verses; and, lawfulness of marriage with the women from the people of the book may be inferred without any problem.این مقاله فقط از منظر قرآنی و فارغ از روایاتی که در این موضوع از ائمه اطهار وارد شده است، به بررسی حکم ازدواج با زنان اهل کتاب می پردازد. البته روایاتی که در آنها به آیات قرآن کریم اشاره شده است، در موارد نیاز مطرح میشود. از مجموع این بررسیها مشخص میشود که از میان آیات حلیت، فقط دلالت آیه پنجم سوره مائده «وَالْمُحْصَناتُ مِنَالَّذینَ أُوتُواالْکتابَ مِنْ قَبْلِکمْ» بر جواز ازدواج با زنان اهل کتاب تام است؛ ولی در دلالت تمامی آیات دالّ بر حرمت خدشه وجود دارد.<br /> اما فارغ از اشکالاتی که بر استناد به تکتک آیات دالّ بر حرمت وارد میشود، آنچه مشکل را حل میکند اینکه همه این آیات عاماند و آیه سوره مائده خاص است. از سوی دیگر، در عموم و خصوص مطلق، جمع عرفی بر تقدیم خاص بر عام است؛ بنابراین عمومات نهی از ازدواج با مطلق کفار به وسیله آیه «والمحصنات» که ازدواج با گروهی از کفار (اهل کتاب) را جایز دانسته است، تخصیص میخورد و با وجود جمع عرفی، نوبت به نسخ آیات و یا تعارض آنها نمیرسد و بیهیچ اشکالی حلیت ازدواج با اهل کتاب از قرآن کریم استفاده میشود.https://www.sijl.ir/article_133205_9004470b1d557966d062fbad5ebf2dcf.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923Explanation of the Term “Muđārr” [prejudice, harm] (Concerning Inheritance) in the Verse 12 of the Chapter Al-Nisaتبیین واژه مضارّ (در باب ارث) در آیه 12 سوره نساء4571133206FAخالد الغفوریعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة و سردبیر مجله فقه اهلالبیت(m_qafory2005@yahoo.com).Journal Article20210707The present article is devoted to study the term “Muđārr” mentioned in the verse 12 of the Chapter al-Nisa. When we refer to the existing studies, we see that there are serious conflicting views in interpreting this part of the verse despite the weak relating resources. These studies also did not discuss all aspects of the verse. For example, they have not made a distinction between the concept and instance of “Muđārr”; nor have they specified whether the negatuion of “Muđārr” is declaratory or obligatory and whether it concerns only the “will” or the “debt”. Finally, they have not specified that whether it concerns this part of the verse or includes all aspects of the inheritance.مقاله حاضر به بررسی مفهوم (مُضارّ) اختصاص دارد که در آیه دوازده سوره نساء آمده است. هنگام مراجعه به پژوهشهای موجود، تضارب آرای شدیدی در تفسیر این مقطع از آیه را علاوه بر ضعف مستندات مرتبط با آنها شاهدیم. همچنین، این پژوهشها به بررسی همه زوایای این آیه نپرداختهاند؛ همچون تشخیص مفهوم و مصداق مضارّه،تکلیفی یا وضعیبودن نفی مضارّه و اینکه آیا مضارّه منفی فقط متعلق به وصیت میباشد یا دَین را نیز دربرمیگیرد؟ و در نهایت آیا این امر فقط به این مقطع از آیه منحصر است یا دربرگیرنده همه موارد ارث است؟https://www.sijl.ir/article_133206_e6a9b118dc608b3b05dd80b38bbfeb21.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923Does the Quranic Verse “Do not cooperate in sin and aggression” Indicate Prohibition of Cooperation in Sin and Aggression or Not?دلالت یا عدم دلالت آیه «لاتعاونوا علیالإثم والعدوان» بر حرمت اعانت و تعاون بر اثم و عدوان73103133208FAابوالقاسم علیدوستاستاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20210707Most jurists are of the opinion that the verse “Do not cooperate in sin and enmity” indicates prohibition of cooperation in sin and aggression. Based on this opinion, some jurists consider contracts which are instances of cooperation in sin and that as being invalid contracts. In the present article, this idea has been criticized and it has been said that the true opinion is “the prohibition indicated in the verse concerns a universal and total prohibition (Tahrim) and dislike (karaha)”.مشهور فقیهان، آیه «لاتعاونوا علیالإثم والعدوان» را دالّ بر حرمت اعانت و تعاون بر اثم و عدوان میدانند. بر این اساس، برخی از ایشان قراردادهایی را که مصداق اعانت یا تعاون بر اثم و عدوان است، باطل میشمارند. در این مقاله اندیشه مزبور مورد نقد واقع شده است و دلالت نهی در آیه به جامع یا مجموع تحریم و کراهت، اندیشه صحیح قلمداد گردیده است.https://www.sijl.ir/article_133208_50ffd8a0db1e3b9a6e75f25af0775268.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923The Holy Qur’an and Dhiman Āqilah (Responsibility of Paternal Relatives)قرآن و ضمان عاقله105135133210FAاحمد حاجیدهآبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران (adehabadi@ut.ac.irJournal Article20210707According to the Islamic Jurisprudence, in mere error murder or injury or defect of limb, the paternal-maternal or parental relatives are responsible to pay Diya (blood-money). At the first sight, this seems to be against the principle of individual responsibility which has been emphasized in Quranic verses like: “No bearer shall bear another’s burden” and “Every soul is hostage to what it has earned”. On the other hand, though the prevalent opinion is that responsibility of paternal relatives is a declaratory law, some scholarsconsider it as an obligatory one, referring to the Holy Qur’an and some hadiths. . Relying on the noble verses of the Holy Qur’an, the author of the present article studies the legitimacy or illegitimacy of the above law and discusses whether it is declaratory or obligatory.مطابق فقه اسلامی در برخی موارد جنایت خطای محض، عاقله مسئول پرداخت دیهاند؛ چنین حکمی در بدو امر، خلاف اصل شخصیبودن مسئولیت مینماید که در آیاتی همچون «ولاتزر وازرة وزر أخری» و «کلّ نفس بما کسبت رهینة» بر آن تأکید شده است. از سوی دیگر، به رغم آنکه نظریه غالب آنست که ضمان عاقله حکمی وضعی است، بعضی به استناد قرآن و برخی روایات بر حکم تکلیفیبودن آن تأکید میورزند. این مقاله با محور قراردادن آیات شریفه به بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت و حکم تکلیفی یا وضعیبودن ضمان عاقله میپردازد.https://www.sijl.ir/article_133210_9a233456f91ab5a4235ecb45ec9b59cc.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923A Research on Rajm (Stoning) in the Holy Quranبازپژوهی مجازات رجم در قرآن137166133211FAمحمد عشایری منفرددانشآموخته سطح چهار حوزه و پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه (m.ashaiery@gmail.com).Journal Article20210707Stoning is one of the Islamic punishments, which has been specified for unlawful sexual intercourse between unmarried Muslim. Some scholars, with different motivations, have tried to consider it as a non-Islamic punishment. More importantly, in their studies, they have accused sometimes the discipline of jurisprudence and some other times the jurists! Since the most important resource of these studies is the Holy Quran, relying upon the noble verses of the Holy Quran the author of the present article tries to find the verdict about stoning in the Holy Quran; and then, based on what he has found in his search, he criticizes the competing opinions and shows that the verdict of stoning, as a primary verdict and apart from socio-political issues and secondary verdicts, has its roots in the Holy Quran. Thus, neither the Holy Quran nor the jurists may be accused.رجم یکی از مجازاتهای اسلامی است که برای زنای محصنه تعیین شده است. برخی با انگیزههای گوناگون کوشیدهاند این مجازات را مجازاتی غیراسلامی قلمداد کنند؛ مهمتر آنکه در فرایند پژوهش، گاه دانش فقه و گاه فقیهان را به اتهاماتی متهم کردهاند! از آنجا که مهمترین منبع این بازپژوهیها قرآن کریم بوده است، این نوشتار درصدد است ابتدا با تمرکز بر آیات خجسته قرآن، حکم سنگسار را در قرآن کریم بیابد و سپس به با تکیه بر دستاورد این واکاوی، به نقد دیدگاههای رقیب بپردازد و نشان دهد که اصل حکم سنگسار به عنوان حکمی اولیه و بدون توجه به مصالح اجتماعی سیاسی عصر حاضر و احکام ثانویه، پایگاه قرآنی دارد. از این رو، نه بر دانش فقه اتهامی رواست، نه بر فقیهان.https://www.sijl.ir/article_133211_46bfd18967c6f09f9417e8c89dc18ca6.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923The Nature of Arbitration (in Family Claims) in the Verse 35 of the Chapter al-Nisaماهیت حکمیت (در دعاوی خانواده) در آیه 35 سوره نساء167189133212FAفرجالله هدایتنیااستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (hedayat47@gmail.com).Journal Article20210707Usually some disagreements may emerge in the relations between spouses which may result in divorce. The Holy Quran has called these disagreements “shiqaq” (breakdown) and recommended to specify two arbitrators, one by wife and one by husband, to settle the disagreement. Concerning the nature of arbitration, some juridical opinions have been put forth; most eminent jurists have deemed it as “tahkim” (arbitration), and some others have considered it as “tawkil” (power of attorney). While studying and assessing the two above opinions, the author of the present article puts forth a third opinion called “expertise”.به طور معمول در روابط میان زن و شوهر اختلافاتی بروز میکند که میتواند به متارکه منجر شود. قرآن کریم از این اختلاف به «شقاق» تعبیر کرده است و تعیین دو حَکَم از خویشان زن و شوهر برای رفع آن را توصیه نموده است. در خصوص ماهیت حکمیت از نظر فقهی نظریاتی مطرح شده است؛ فقهای عظام عمدتاً آن را «تحکیم» شمرده، بعضی نیز آن را «توکیل» نامیدهاند. این مقاله ضمن بررسی و ارزیابی این دو نظر، نظر سومی را با عنوان «کارشناسی» مورد بررسی قرار میدهد.https://www.sijl.ir/article_133212_19642b96cc947113c1b5ed58c9325871.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی1120140923A Juridical Re-Study on the Single Clause Bill of the Amendments to Divorce Law (Enacted in 1371) Based on the Verse 35 of the Chapter al-Nisaبازپژوهی فقهی مادّه واحده اصلاحیه قانون طلاق (مصوب 1370) با تکیه بر آیه 35 سوره نساء191220133213FAمحمدرسول آهنگراندانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران (ahangaran@ut.ac.ir).زهره نقاشزادهدانشآموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی.Journal Article20210707According to the single clause bill of the amendments to divorce law enacted in 1371, to pronounce a divorce formula (whether it is requested by husband or it is based on mutual agreement), a certification should be received from the court according to incompatibility. The court issues such a certification based on the opinions of arbitrators. In this article, the verse 35 of the Chapter al-Nisa has been referred to. If the exegetical and juridical issues put forth about this verse are taken into account, then it may be said that, in formulating the above article, the legislator has accepted the well-known opinion of the jurists according to which, in family claims, there is no need to observe formalities, arbitrators should be chosen, the scope of their tasks should be specified, and absence of spouses has no impact on the ratification of the verdict of arbitrators. Concerning issues such as choosing arbitrators from among relatives of spouses (whether it is necessary or not), conditions of arbitrators and necessity of payment to them, requirements of the age and interests of the society have been taken into account, in addition to the well-known opinion of jurists.براساس مادّه واحده اصلاحیه قانون طلاق مصوب 1370، اجرای صیغه طلاق اعم از اینکه به درخواست زوج و یا توافقی باشد، به دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه منوط میباشد. دادگاه نیز براساس نظر داوران به صدور این گواهی اقدام مینماید. در این قانون، به آیه 35 سوره نساء استناد شده است. با توجه به مسائل تفسیری و فقهیِ بیانشده برای این آیه میتوان گفت قانونگذار در تدوین قانون مذکور، نظر مشهور فقها را درباره مسائلی مانند عدم لزوم رعایت تشریفات در رسیدگی به دعاوی خانوادگی، لزوم انتخاب داوران، محدوده وظایف آنها و عدم تأثیر غیبت زوجین در نفوذ حکم داوران، پذیرفته است؛ ولی درباره مسائلی مانند لزوم یا عدم لزوم انتخاب داوران از میان خویشاوندان زوجین، شرایط داوران و لزوم پرداخت اجرت به آنها علاوه بر قول مشهور فقها، مقتضیات زمان و مصالح جامعه را نیز مورد توجه قرار داده است.https://www.sijl.ir/article_133213_76b4db0ecd4ce4727ca27183e4a9e180.pdf