انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321The Effects of Civil Liability and Compensation for Loss in the Quranآثار مسئولیت مدنی و جبران خسارت در قرآن742134899FAمحمود،حسین حکمت نیا،هوشمند فیروزآبادیدانشآموخته حوزه علمیه قم و استادیار دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی/ نویسنده مسئول (h.houshmand@chmail.ir).
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (mh.hekmatnia@yahoo.comJournal Article20210810The necessity of compensation for Loss sustained by the loser because of the conduct of the person who has done a harmful act is an important principle of civil liability among all legal schools and systems. It has also a special status in Islamic law, which is one of the most important legal systems. Several verses of the Quran, which is the most important source of jurisprudence, are dedicated to this matter such as verses on transgression, punishment for sin, avenging oneself, punishing the self, public accusation. In addition to deducing the positive law for the necessity of compensation for loss from these verses, one can deduce a number of important rules on the liability out of the agreement including full compensation for loss and some other methods of compensation for loss like objective compensation for loss (restoration of the previous situation) and compensation by the equal (similar or the price) for financial losses.لزوم جبران خسارت زیاندیده از ناحیه عامل فعل زیانبار، از اصول مهم مسئولت مدنی درمیان همه مکاتب و نظامهای حقوقی بهشمار میرود. این اصل در حقوق اسلامی نیز که از مهمترین نظامهای حقوقی است، جایگاه ویژهای دارد و آیاتی در مهمترین منبع فقه یعنی قرآن به این امر اختصاص یافته است؛ مانند آیات اعتداء، جزاء سیئه، انتصار، معاقبه و جهر بهسوء. از این آیات علاوهبراینکه حکم وضعی لزوم جبران خسارت را میتوان استخراج کرد، برخی اصول مهم مسئولیت خارج از قرارداد را همچون اصل جبران کامل خسارت و برخی شیوههای جبران خسارت مانند شیوه جبران عینی خسارت (اعاده وضع سابق) و جبران ازطریق معادل (مثل یا قیمت) در خسارتهای مالی، میتوان استخراج کرد.https://www.sijl.ir/article_134899_9143f7ffccbf681a3b7f7db0970b0f31.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321An Analysis of the Relation between Verses on Rejecting Oppression and Civil Liabilityتحلیل رابطه آیات نفی ظلم با مسئولیت مدنی4369134900FAمهدی،سیدمحمد همتیان،جزایریدانشپژوه دکتری جامعةالمصطفی العالمیه (hemmat110@yahoo.com).
هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه.Journal Article20210810Finding the Quranic principles for the main legal titles like civil liability can create legal unity among Muslim communities around the world; since the Quran is the only acceptable source of law among all Islamic legal communities. Some scholars believe that the holy Quran’s verses on rejecting oppression can be made as a basis for civil liability. Considering the importance of this claim, the present article aims at its verification. The research is constructed into three main parts: The first part, discusses the semantics of several main subjects including civil liability, oppression, liability, and so forth. The second part, studies the territory of oppression and the question as to whether the oppression is applied to the human’s involuntary acts. The third part, investigates the question as to whether the unlawfulness of oppression and liability are concomitant. Finally, it is proved that the verses on rejecting oppression in the Quran can not be made as a basis for civil liability.یافتن مبانی قرآنی برای عناوین مهم حقوقی همچون مسئولیت مدنی میتواند باعث وحدت حقوقی جوامع مسلمان دنیا شود؛ زیرا قرآن تنها منبع حقوقی مورد قبول همه جوامع حقوقی اسلامی است. برخی محققان معتقدند آیات نفی ظلم در قرآن کریم میتواند بهعنوان مبنای قرآنی مسئولیت مدنی قرار گیرد. باتوجه به اهمیت این ادعا، پژوهش حاضر درصدد راستیآزمایی این ادعا میباشد. پژوهش پیش رو از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ در بخش نخست، به معناشناسی برخی موضوعات کلیدی پژوهش همچون مسئولیت مدنی، ظلم، ضمان و... پرداخته شده است. در بخش دوم، قلمرو ظلم و اینکه آیا بر افعال غیراختیاری انسان نیز ظلم صدق میکند، بررسی شده است. در بخش سوم، به بررسی ملازمه یا عدم ملازمه حرمت ظلم و ضمان پرداخته شده، درنهایت اثبات شده است که آیات منع ظلم در قرآن نمیتوانند بهعنوان مبنای قرآنی مسئولیت مدنی مطرح باشندhttps://www.sijl.ir/article_134900_3e9beb8073c7f599498c7d87ac60d860.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321“The Marriage of Adoptive Parent and Adopted Child” by Looking at the Holy Quran«ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده» با نگاهی به قرآن کریم71109134901FAسیدعلی ،سیدعلی میرداماد نجفآبادی،جواهریاستادیار گروه حقوق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (am42476@gmail.com).
سطح سه حوزه علمیه و کارشناس ارشد معارف قرآن دانشگاه مفید (javaheriseyedali@yahoo.comJournal Article20210810There are different views on the legal situation of adoptive parent marrying adopted child. One view considers the modern child adoption as a new legal entity, which has no record and no traditional evidences in the history of early Islam. Therefore, adhering to the conduct of the wise, it prohibits the primary rule of marriage of adoptive parent and adopted child. Another view, relying on some verses of the Quran and their wrong interpretation, considers adopted child as a biologic child and therefore a congenital person and forbids such a marriage under its primary rule. Yet, a number of modern jurisprudents, seeking to create changes in the situation of the society and legally competent persons, to observe prudence and to prevent evil and corruption, consider the secondary law of such marriage as unlawful. The view of the jurisprudents of Guardian Council, as a part of the ruling body, holds that the marriage of adoptive parent and adopted child– conditioned on a note – is unlawful, but majority of jurisprudents hold that it is lawful.
The present article, after explaining every one of the above-mentioned views and reviewing the existent arguments, criticizes them and finally supports the famous view of the jurisprudents and considers it in agreement with verbal text of the verses of the Quran. In addition, it holds that the government’s conditional prohibition of marriage of adoptive parent and adopted child is against the verses of the Quran and has no considerable result.
درباره وضعیت حقوقی ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده، چند دیدگاه مطرح است؛ دیدگاهی فرزندخواندگی عصر حاضر را نهاد حقوقی جدیدی میداند که در صدر اسلام سابقه نداشته است و ادله نقلی درمورد آن وجود ندارد؛ ازاینرو با تمسک به بنای عقلا، حکم اولی ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده را حرمت میداند. دیگری با استدلال به آیاتی از قرآن کریم و تفسیر غیرصحیح از آن، فرزندخوانده را همچون فرزند بیولوژیک و یکی از محارم دانسته، چنین ازدواجی را به حکم اولی حرام دانسته است، ولی برخی فقیهان معاصر، بهدنبال ایجاد تغییر در وضعیت جامعه و مکلفان و پدیدآمدن مصلحت و نیز درجهت دفع مفسده، حکم ثانوی چنین ازدواجی را حرمت دانستهاند. دیدگاه فقیهان شورای نگهبان بهعنوان جزئی از بدنه حکومت، به ممنوعیت ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده ـ مشروط به یک تبصره ـ تعلق گرفته است، ولی بنا بر نظر اکثر فقیهان، چنین ازدواجی مشروعیت دارد.
مقاله حاضر پس از بیان هریک از دیدگاههای مذکور و بررسی استدلالهای موجود، به نقد آنها پرداخته است و درنهایت ازنظر غالب فقیهان دفاع کرده است و آن را موافق با منطوق آیههای قرآن کریم میداند. همچنین وضع ممنوعیت مشروط ازسوی حاکمیت را خلاف آیههای قرآن کریم دانسته، فاقد ثمره قابل توجه میداندhttps://www.sijl.ir/article_134901_215e95a89962ef5e8c14b81b410e9cdc.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321A Review of the Quranic Evidences on the Rule of Sex Change and Its Jurisprudential Effectsبررسی مستندات قرآنی حکم تغییر جنسیت و آثار فقهی آن109146134903FAمحمدمهدی کریمینیااستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (kariminiya2003@yahoo.com).Journal Article20210810Sex change is defined as “changing the sex of a male into female, a female into male, neutral into male, neutral into female, male into neutral, or female into neutral.” The general definition of sex change covers animals and even plants. There is a great disagreement on sex change in transsexual persons. Some Shi'a jurisprudents hold that it is lawful. In contrast, all Sunni scholars hold that it is unlawful. Of course, some of the Shi'a jurisprudents have changed their views and believe that it is unlawful. In the view of those Shi'a scholars who believe that sex change is lawful, there is no reason for unlawfulness of this new phenomenon.
One of the most important arguments of those who hold that sex change is unlawful – considering the Sura Al-Nisa`, chapter 4, verse 119 - is unlawfulness of transformation of God’s creation. Referring to exegesis books it is made clear that essentially this verse does not pertain to the modern issue of sex change. Some other jurisprudents rely on Sura Al-Shuara, chapter 42, verse 49 to prove unlawfulness of sex change. In response to this argument, it seems that sex change is a possible matter and in the case or gender reassignment the religious law for the opposite sex is applicable to him/her. Another argument relied on by the jurisprudents is Sura Al-Nur, chapter 24, verse 30. It seems that this Sura also does not pertain to the unlawfulness of sex change. In the view of Imam Khomeini and some other jurisprudents, sex change is not unlawful, but it invalidates the previous marriage and changes family titles as well as the legal share of inheritance of transsexual based on the newly reassigned gender.تغییر جنسیت عبارت است از: «تبدیل جنسیت یک فرد از مذکر به مؤنث، از مؤنث به مذکر، از خنثی به مذکر، از خنثی به مؤنث، از مذکر به خنثی یا از مؤنث به خنثی». در تعریفی عام شامل تغییر جنسیت در حیوانات و حتی گیاهان نیز میشود. درمورد تغییر جنسیت در افراد خنثای روانی (ترانسسکشوال) اختلافنظر جدی هست. برخی فقهای شیعه به جواز آن قائلاند و درمقابل، تمامی عالمان اهل سنّت به حرمت تغییر جنسیت معتقدند. البته عدهای از فقیهان شیعه نیز به حرمت تغییر جنسیت معتقد شدهاند. ازنظر عالمان شیعه که به جواز تغییر جنسیت معتقد شدهاند، هیچ دلیلی بر حرمت این پدیده نوظهور وجود ندارد.
یکی از مهمترین دلیلهای قائلان به حرمت تغییر جنسیت ـ باتوجه به آیه 119 سوره نساء ـ حرامبودن تغییر در خلقت خداوندی است. با مراجعه به کتب تفسیری روشن میشود که اساساً این آیه ناظر به بحث جدید تغییر جنسیت نیست. برخی دیگر برای اثبات حرمت تغییر جنسیت، به آیه 49 سوره شوری استناد کردهاند. در پاسخ این استدلال، بهنظر میرسد تغییر جنسیت امری م
تغییر جنسیت عبارت است از: «تبدیل جنسیت یک فرد از مذکر به مؤنث، از مؤنث به مذکر، از خنثی به مذکر، از خنثی به مؤنث، از مذکر به خنثی یا از مؤنث به خنثی». در تعریفی عام شامل تغییر جنسیت در حیوانات و حتی گیاهان نیز میشود. درمورد تغییر جنسیت در افراد خنثای روانی (ترانسسکشوال) اختلافنظر جدی هست. برخی فقهای شیعه به جواز آن قائلاند و درمقابل، تمامی عالمان اهل سنّت به حرمت تغییر جنسیت معتقدند. البته عدهای از فقیهان شیعه نیز به حرمت تغییر جنسیت معتقد شدهاند. ازنظر عالمان شیعه که به جواز تغییر جنسیت معتقد شدهاند، هیچ دلیلی بر حرمت این پدیده نوظهور وجود ندارد.
یکی از مهمترین دلیلهای قائلان به حرمت تغییر جنسیت ـ باتوجه به آیه 119 سوره نساء ـ حرامبودن تغییر در خلقت خداوندی است. با مراجعه به کتب تفسیری روشن میشود که اساساً این آیه ناظر به بحث جدید تغییر جنسیت نیست. برخی دیگر برای اثبات حرمت تغییر جنسیت، به آیه 49 سوره شوری استناد کردهاند. در پاسخ این استدلال، بهنظر میرسد تغییر جنسیت امری ممکن است و درصورت وقوع و تبدّل موضوع، احکام شرعی جنس مخالف بر او جاری خواهد شد. دلیل دیگر، استناد به آیه30 سوره نور است که بهنظرمیرسد این آیه نیز نمیتواند ناظر به حرمت تغییر جنسیت باشد. ازنظر امام خمینی و برخی فقهای دیگر، تغییر جنسیت حرام نیست، ولی سبب بطلان ازدواج سابق شده و عناوین خانوادگی همچون برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی و خاله را متحول میسازد و نیز سهمالإرث فرد تغییر جنسیتیافته، بر اساس جنسیت جدید استمکن است و درصورت وقوع و تبدّل موضوع، احکام شرعی جنس مخالف بر او جاری خواهد شد. دلیل دیگر، استناد به آیه30 سوره نور است که بهنظرمیرسد این آیه نیز نمیتواند ناظر به حرمت تغییر جنسیت باشد. ازنظر امام خمینی و برخی فقهای دیگر، تغییر جنسیت حرام نیست، ولی سبب بطلان ازدواج سابق شده و عناوین خانوادگی همچون برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی و خاله را متحول میسازد و نیز سهمالإرث فرد تغییر جنسیتیافته، بر اساس جنسیت جدید استhttps://www.sijl.ir/article_134903_9a775fb16e2616f54d6d20691f5e3b25.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321The Quran and Support Responsibility Ruleقرآن و اصل مسئولیت حمایت147176134905FAغلامحسین نگار،نگین اعرابی،علیزاده،علیزادهدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم/ نویسنده مسئول (n.alizadeh@stu.qom.ac.ir).
دانشجوی دکتری فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی تهران.
دانشیار دانشگاه قم (golamhosein.arabi@gmail.com).Journal Article20210810Under “support responsibility rule”, the international community is responsible for defending the people under the ruling governments that can not or do not want to support their citizens. The responsibility has three levels: “prevention”, “confrontation”, and “reconstruction”. To make a comparison, the three levels have been stated more reasonably and consistently in the Holy Quran about 15 centuries ago; such that a great part of the verses is devoted to prevention level. The Quran, from one hand, prevents the humans from oppressing the others through stating ethical values, preaches, and advising them to being pious. On the other hand, advising the people to strengthen their military power, the Quran provides the ground for the fear of the oppressors in order that they do not think of oppressing the people. In confrontation level, the Quran, in addition to ordering the people to fight the oppressors, orders the oppressed to migrate to secure places. In reconstruction level, the Quran advises the people to make reform and to exercise justice. <br />بر اساس اصل «مسئولیت حمایت»، جامعه بینالملل وظیفه دارد از افراد تحت حکومتهایی که نمیتوانند یا نمیخواهند از شهروندان خود حمایت کنند، حمایت کند. این مسئولیت در سه مرحله «پیشگیری»، «مقابله» و «بازسازی» است. در مقام تطبیق، قرآن کریم نزدیک به پانزده قرن پیش، این مراحل سهگانه را بسیار معقولتر و منسجمتر آورده است؛ بدین صورت که بخش اعظم آیات به مرحله پیشگیری اختصاص یافته است که ازیکسو با بیان اخلاقیات، مواعظ و رعایت تقوا، انسانها را از ظلم به دیگران بازمی دارد و ازسویدیگر با توصیه به تقویت نیرو و کسب اقتدار در حوزه نظامی، زمینه رعب و وحشت ظالمان را فراهم مینماید تا ظالمان به فکر استضعاف و ظلم نیفتند و در مرحله واکنش، علاوه بر اینکه به جهاد با ظالمان امر میکند، مظلومان را به هجرت به مناطق امن نیز امر کرده است و در مرحله بازسازی به اصلاح و اجرای عدالت و قسط توصیه میکند.https://www.sijl.ir/article_134905_9e9ad39311e4aac300d92e9196e2e2ca.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی6620170321Punishment of Apostate and Answer to Doubts in the View of Ayatollah Ma'refatمجازات مرتد و پاسخ به شبهات؛ با نگاهی به دیدگاه آیتالله معرفت177210134907FAسعید داودی لیمونیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (saeeddavoodee@gmail.comJournal Article20210810There is definitely a punishment for apostate in Islamic jurisprudence, but a question raises here as to whether the apostate is punished only because of his belief or for his making corruption, weakening religious society and opposing Islamic government? Is it possible to impose or punish a matter of heart and thought? How is this consistent with the view that there is no compulsion in religion?
The author of the article tries to prove that the punishment of apostate is not because of his belief but for his criminal act; therefore, if apostasy originates from a scientific doubt - but not carnal desires - one should strive to remove it, and unless his obstinacy is proved he should not be punished. Therefore, although belief is a matter of heart not capable of being imposed, criminal conduct or act is voluntary and optional. Therefore, there is no conflict between the view that “there is no compulsion in religion” and the punishment of the apostate. As the holy war with unbelievers is intended to provide the ground for calling and communicating the word of Allah to the people and in this path the tyrants are removed but religion is not imposed.مجازات مرتد در فقه اسلامی، امری مسلّم است، ولی آیا مجازات مرتد فقط بهسبب اتخاذ یک عقیده است یا بهسبب فسادانگیزی، تضعیف جامعه دینی و مقابله با حکومت اسلامی؟ آیا امر قلبی و عقیدهای قابل تحمیل و مجازات است؟ این موضوع با عدم اکراه در دین چگونه سازگار است؟
نویسنده درصدد اثبات این نکته است که مجازات مرتد، نه برای داشتن یک عقیده، بلکه برای یک عمل مجرمانه است؛ بنابراین اگر منشأ ارتداد، شبهه علمی باشد ـ نه خواستههای نفسانی ـ باید در رفع آن کوشید و تا عناد و لجاجت وی ثابت نشده است، باید از مجازاتش خودداری کرد؛ بنابراین گرچه عقیده، امری قلبی است که قابلیت اکراه و اجبار ندارد، ولی رفتار و عمل مجرمانه امری اختیاری است؛ ازاینرو منافاتی میان «عدم اکراه در دین» و مجازات مرتد وجود ندارد. همانگونه که جهاد با کفار برای فراهمشدن زمینه دعوت و رساندن کلمه حق به مردم است و در این مسیر، طواغیت از سر راه برداشته میشوند، ولی دین تحمیل نمیشود.https://www.sijl.ir/article_134907_9049d9cdf2a98172ae08753912ce9dce.pdf