انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321Origins of Jurisprudential Disputes over the Semantic Scope of the Word Ghanimtum in the Ayah 41 of the Surah Al-Anfalخاستگاه اختلافات فقهی در گستره معنایی کلمه «غنمتم» در آیه 41 انفال724148405FAمحمد عشائری منفردعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی و عضو انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قمJournal Article20220418Khums is one of undoubted rules of Islam, which can be deduced from the verse "Know that whatever property you may gain, one fifth belongs to God and the Messenger ..." (Anfal: 41) and because according to some jurisprudential views it is considered as the financial resources of the Islamic government, it is also important in terms of public finance law. In Imamiyyah jurisprudence, khums includes all incomes, but in Sunni jurisprudence, there is no such generality. The majority of Sunni scholars have accepted that the word "ghanimtum" has a wide meaning, but have limited this inclusion with arguments such as consensus (ijma'). However, some Imamiyyah jurists at first have limited this word to war booty and then extended its ruling to other incomes based on Islamic narrations! Such a contradictory approach to the interpretation of this verse raises the question of how the Imamiyyah jurisprudential views on the verse were formed and what caused the lexical error for this group of Imamiyyah jurists. This article examines this hypothesis that the most important reason of this disagreement is mistake between the meaning of the Fa'il form (ghanim) and the Fa'ila form (ghanimat). This research is an interdisciplinary study with jurisprudential, interpretive and syntactic methods.خمس یکی از احکام قطعی اسلام است که از آیه «وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ ...: بدانید آنچه بهدست میآورید، خمسش برای خداوند، رسول و... است» (انفال: 41) قابل برداشت بوده و چون بر اساس برخی دیدگاههای فقهی، از منابع مالی دولت اسلامی قلمداد میشود، ازنظر حقوق مالیه عمومی نیز اهمیت مییابد. در فقه امامیه خمس شامل همه ارباح مکاسب میشود، ولی در فقه اهل تسنن چنین عمومیتی نیست. اندیشمندان اهل تسنن غالباً پذیرفتهاند کلمه «غنمتم» شمول معنایی گستردهای دارد، ولی این شمول را با ادلهای مانند اجماع تخصیص زدهاند، اما برخی فقیهان امامیه این کلمه را ازنظر لغوی به غنایم جنگی محدود کردهاند و سپس بهوسیله روایات، حکم آن را به ارباح دیگر تعمیم دادهاند! چنین رویکرد دوگانهای به مفاد آیه، این مسئله را پدید میآورد که دیدگاههای فقهی امامیه درباره آیه مذکور چگونه شکل گرفته و چه عاملی سبب بروز خطای لغوی برای این دسته از اندیشمندان امامیه شده است.<br />مقاله پیش رو با مطالعهای میانرشتهای با روشهای فقهی، تفسیری و ادبی به بررسی این فرضیه میپردازد که مهمترین عامل اختلافات، خلط مفهومی میان وزن فعیل (غنیم) و وزن فعیلة (غنیمة) بوده است.https://www.sijl.ir/article_148405_07a05428d6883ef6008ac149005c9f8f.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321An Analysis of the Domain of the Prohibition of Usury in Connection with All Sorts of Debts from Quranic Perspectiveبررسی فقهی گستره حرمت ربا نسبت به مطلق دیون ازمنظر قرآن کریم2542145588FAسید حسین موسوی راداستادیار گروه معارف اسلامی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایرانسید جابر موسوی راداستادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20211119There is an agreement among jurists on the prohibition of receiving profit in the Contract of Loan at first place or after its maturity. However, there is no disagreement on receiving profits for debts that have other causes other than loan. This paper reviews the domain of the prohibition of usury in connection with all sorts of debts and finally concludes that the absoluteness of the lexical words of Quran does not prove that usury includes all sorts of debts. Likewise, the nature of the usury in the Ages of Ignorance has not been explained in the Shiite sources and thus it makes some problems in knowing the nature of usury in that age. Finally thought some verses of Quran does not include all sorts of debts, the absoluteness of some others comprises all sorts of debts. . . . . . . . . . . . . . .درمورد اینکه اخذ سود (زیادت) در عقد قرض از ابتدا یا پس از سررسید آن حرام است، میان فقها اتفاق نظر وجود دارد؛ مورد اختلاف، حرمت گرفتن زیادت در مقابل دیونی است که به اسباب دیگری غیر از قرض ایجاد شدهاند. مقاله حاضر، گستره حرمت ربا نسبت به مطلق دیون را ازمنظر قرآن کریم بررسی میکند و درنهایت این نتیجه بهدست میآید که با تمسک به اطلاق لغوی واژه ربا در قرآن کریم، شمول ربا نسبت به مطلق دیون را نمیتوان بهدست آورد. ماهیت ربای عصر جاهلیت نیز عمدتاً ازطریق منابع اهل سنّت شناخته میشود و این مسئله مشکلاتی را درمورد شناخت ماهیت ربای عصر جاهلیت بهوجود میآورد. با بررسی آیات قرآن کریم مشخص میشود برخی آیات، ظهوری در جریان ربا نسبت به مطلق دیون ندارد، ولی اطلاق آیه ۲۷۹ سوره بقره که «اصل سرمایههای شما از آنِ شماست»، شامل مطلق دیون میگردد.https://www.sijl.ir/article_145588_7c360acdb38c67feb8ebb9b350055b9d.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321The source of legal validity of property in inheritance from the perspective of the Holy Quran and its impact on the Islamic economic systemمنشأ اعتبار حقوقی مالکیت در ارث ازمنظر قرآن کریم و تأثیر آن بر نظام اقتصاد اسلامی4368144313FAمصطفی غفوریفارغ التحصیل دکتری فقه و حقوق دانشگاه تهرانm_ghafory@ut.ac.irاحمد باقریدانشکده الهیات دانشگاه تهرانخالد غفوری الحسنیعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة و سردبیر مجله فقه اهل بیت عربیJournal Article20210919Forced transfer of ownership of a corpse to an heir is considered a private right of individuals and the involvement of the governing body in it is legally ambiguous. In the manner of acquiring inheritance, the civil law states that it is innate, and some have contented themselves with rationality and the requirements of social life without rooting out the problem. By explaining the quality of inheritance from the perspective of the verses of the Holy Quran, this discussion seeks to express the origin and legal validity of property in inheritance in the Islamic legal system; In the light of which, one can interpret the legislative laws and the philosophy of rulings and explain the interference of the sharia and the governing institution in it.<br />From the point of view of the Holy Qur'an, this private right is rooted in public law, and its legal validity, contrary to the well-known natural theory, is to prove its falsity to the forgery of the Shari'a, although this forgery is also compatible with nature; Which was explained by explaining the Qur'anic evidences in the four documents of substitution, imagination, forgery and divine determination; As a result, with the development of Qur'anic arguments showing the institution of possession in inheritance, a proper explanation of its legal status in the Islamic legal system can be led.
انتقال قهری مالکیت میّت به ورثه، از حقوق خصوصی افراد تلقی میگردد و دخالت نهاد حاکمیت در آن ازمنظر حقوقی با ابهاماتی روبهرو میباشد. در نحوه تملیک ارث، قانون مدنی به فطریبودن آن تصریح میکند. برخی نیز بدون ریشهیابی مسئله، به عقلاییبودن و مقتضیات زندگی اجتماعی آن بسنده کردهاند. این بحث با تبیین کیفیت تملیک در ارث ازمنظر آیات قرآن کریم، بهدنبال بیان منشأ و اعتبار حقوقی مالکیت در ارث در نظام حقوق اسلامی است که میتوان در پرتو آن به تفسیر قوانین تشریعی و فلسفه احکام پرداخت و وجه دخالت شارع و نهاد حاکمیتی در آن را تبیین کرد.
ازمنظر قرآن کریم، این حق خصوصی ریشه در حقوق عمومی دارد و وجه اعتبار حقوقی آن برخلاف نظریه مشهور (فطری)، اثبات مجعولیت آن به جعل شارع است؛ هرچند این جعل با فطرت نیز تناسب دارد که با تشریح ادله قرآنی در مستندات چهارگانه استخلاف، تخویل، جعل و تعیین الهی به تبیین مدعی پرداخته شد؛ درنتیجه با توسعه ادله قرآنی مبیّن نهاد تملیک در ارث، به تبیین مناسبی از جایگاه حقوقی آن در نظام حقوق اسلامی میتوان منتهی شد.https://www.sijl.ir/article_144313_ead0575ee05d3ebd074b4216138e494a.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321The Place of Hoarding in the economic teachings of the Holy Quranجایگاه کنز در آموزههای اقتصادی قرآن کریم6998143499FAمحمد دهقانطلبه حوزه علمیه قمسیدرضا حسینیعضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفتح الله نجارزادگانعضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210901Hoarding is as a Qur'anic attitude Will be evaluated in the Area of Knowledge of interpretation, but in addition it needs to be studied as an illegal behavior with a jurisprudential approach. The analysis of the semantic connection between Hoarding and other economic teachings of the Qur'an has an effective role in recognizing the nature of Hoarding and the formation of its semantic system in the realm of jurisprudential issues.<br />The present study, while critically examining different perspectives, with an analytical look at verses and hadiths, concludes that Hoarding has a semantic relationship with the teachings of " charity payment for the sake of God", "alimony", "extravagance", "zakat" and "khums". When alimony and spending for oneself and one's family exceed the legal limit, extravagance is realized, and by storing property in excess of one's legitimate alimony for one year, the forbidden Hoarding is realized, and in order to avoid it, this property should To be spent with the intention of closeness to God in charitably's consumptions and obedience to God and this obligatory charity is not in conflict with zakat and khums.<br />Keywords: Hoarding, charity payment For the Sake of God, alimony, Extravagance, Economic Teachingsکنز بهمثابه آموزهای قرآنی، در ساحت علم تفسیر ارزیابی میشود، ولی افزونبرآن ضرورت دارد بهعنوان رفتاری که خداوند متعال در قرآن کریم، ارتکاب آن را سبب عذاب اخروی دانسته است، با رهیافت فقهی نیز مطالعه شود. تحلیل پیوند معنایی کنز با دیگر آموزههای اقتصادی قرآن کریم، نقش مؤثری در بازشناسی ماهیت کنز و شکلگیری نظام معنایی آن در قلمرو مسائل فقهی دارد.<br />پژوهش حاضر ضمن بررسی نقادانه دیدگاههای گوناگون، با نگاه تحلیلی به آیات و روایات به این جمعبندی میرسد که کنز با آموزههای «انفاق فی سبیلالله»، «نفقه»، «اسراف»، «زکات» و «خمس» رابطه معنایی دارد. زمانی که نفقه و خرجکردن برای خود و عیال، از آخرین حد مشروع تجاوز کند، اسراف تحقق مییابد و با ذخیرهسازی اموال مازاد بر نفقه مشروع فرد در یک سال، کنز حرام تحقق مییابد و برای پرهیز از آن باید این اموال با قصد تقرّب به خدا، در مصارف خیر و طاعت الهی انفاق شود و این انفاق واجب، با زکات و خمس منافاتی ندارد.https://www.sijl.ir/article_143499_bdad085578ff3d2f8334020e802e68a7.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321Home arrest in Quran, narrations and Islamic jurisprudenceحبس خانگی ازمنظر قرآن کریم، روایات و فقه اسلامی99122142650FAمحمدعلی حاجی ده آبادیهیات علمی دانشگاه قماحمد فصیحیدانشجوی دکتری جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20210713The punishment of imprisonment, which today is recognized as ineffective in the correction and rehabilitation of criminals, has been limited in Islamic criminal law from the very beginning and in special cases. Imprisonment in Islam means restricting the offender from free movement and movement, and in Islamic jurisprudence, various methods have been prescribed for this purpose. One of the methods that is recommended today and is considered as an alternative to imprisonment is house arrest. In this way, the offender is allowed, in addition to enduring his sentence, to have the opportunity for economic, educational and social activities outside the prison. The Holy Qur'an also speaks of imprisonment at home, but there is disagreement as to whether or not to abrogate it. Even if it has been abrogated, this abrogation refers to a specific crime, and therefore it is possible to use the narrations that indicate the legitimacy of such an action, especially according to Islamic jurisprudence, considering the situation of this institution in the beginning of Islam and its application in different cases. The legitimacy of such a punishment, as well as the disadvantages of its harm and corruption compared to imprisonment, can be proven. The only obstacle that can be seen in the way it is implemented is the way provided by today's laws, which in some cases may conflict with the privacy of individuals. The present article explores this issue with an analytical-descriptive method in order to examine house arrest from the perspective of Quran, hadiths and Islamic jurisprudence.منظور از حبس، سلب آزادی بزهکار از تصرف و آمدوشد آزادانه است که امروزه باوجود پذیرش آن در زرادخانه کیفری کشورها بهسبب آثار و پیامدهای سوء آن بر استفاده از جایگزینهای زندان تأکید میشود؛ ازجمله این جایگزینها، حبس خانگی است که در آن به مجرم اجازه داده میشود علاوه بر تحمل دوران محکومیتش در محیط خانه فرصت فعالیتهای اقتصادی، تربیتی و اجتماعی را بیابد. این جایگزین افزون بر کمهزینهتربودن و پیامدهای سوء کمتر برای خانواده، فرصت اصلاح و بازپروری بیشتری برای بزهکار فراهم میآورد و از همه مهمتر حق بر آزادی بیشتر و بهتر پاس داشته میشود و نمونهای از سیاست جنایی مشارکتی است. مطالعه منابع اسلامی نشان میدهد در اسلام هرچند بهطور محدود حبس تجویز شده، اما حبس خانگی پذیرفته شده است. البته در کمّ و کیف دلالت گزارههای اثباتگر حبس خانگی بحثهای جدی وجود دارد. مقاله حاضر با روش تحلیلی – توصیفی به کنکاش این موضوع میپردازد تا حبس خانگی را ازمنظر قرآن کریم، روایات و فقه اسلامی بررسی نماید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که افزون بر امکان استفاده از گزارههای مثبت التعزیر بیدالحاکم، از گزارههای خاص موجود در قرآن کریم و روایات درمورد حبس خانگی در مشروعیت آن میتوان بهره جست؛ هرچند برخی آن را اقدامی پیشگیرانه میدانند. بهنظر میرسد این اقدام دارای ماهیتی دوگانه است. درهرحال باتوجه به محدودیتهایی که نسبت به حقوق مهمی همچون حق بر تربیت و حق بر حریم خصوصی ممکن است ایجاد کند، کاربست آن نیازمند وضع ضوابط ویژهای است.https://www.sijl.ir/article_142650_4a1a708e0160b01d8eaf4393e183b10d.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی141420210321A reflection on the relationship between elementary jihad and the propagation of religionتأملی بر نسبت جهاد ابتدایی و تبلیغ دین123150143498FAمحمدصادق فیاضجامعه المصطفی/مجتمع آموزش فقه/مدرسه عالی فقه و اوصول0000-0002-2894-8325مصطفی جعفرپیشهاستادیار جامعةالمصطفی العالمیهJournal Article20210907The vast majority of jurists have defined primary jihad as fighting against non-People of the Book in order to invite them to Islam. Therefore, the infidels must become Muslims, but if they resist, they must accept the war and its terrible consequences. This view of jihad, in addition to providing grounds for accusing Muslims of violence and extremism, is not in line with certain indisputable religious principles; Because, according to the text of the Holy Quran, reluctance to religion is not permissible and man's duty is based on free will. Muslims have also been strongly encouraged to engage in any constructive dialogue, especially the propagation of the religion of tolerance, mutual respect, insight, wisdom, goodwill, and good preaching.<br />The jurists and commentators have tried to resolve the challenge between the basic jihad and the principles <br />mentioned through linguistic mechanisms such as abrogation or allocation, but they have not had much success. And descriptive-analytical method has been considered to emphasize the importance and necessity of the defensive reading of jihad, and that of all the mechanisms tested, only this approach can reduce the challenges in this area. . From this perspective, jihad becomes relevant when the existence of Islam and Muslims or their freedom to propagate the religion is faced with an armed challenge. Religion has a cultural / educational nature and the method of inviting it cannot be chosen inappropriately.قریب بهاتفاق فقیهان، جهاد ابتدایی را به «جنگ علیه کفار غیر اهل کتاب بهمنظور دعوت آنان به اسلام» تعریف کردهاند؛ بنابراین کفار باید مسلمان شوند و چنانچه مقاومت کنند، باید به جنگ و پیامدهای وحشتناک آن تن بدهند. این تلقی از مفهوم جهاد، علاوه بر فراهمآوردن زمینههای اتهام مسلمانان به خشونت و افراط گرایی، با برخی اصول مسلّم دینی نیز همخوانی لازم را ندارد؛ زیرا مطابق نصّ قرآن کریم، اکراه بر دین جایز نیست و تکلیف انسان مبتنی بر اختیار است. همچنین مسلمانان برای هرگونه گفتوگوی سازنده و بهخصوص تبلیغ دین به مدارا، احترام متقابل، بصیرتافزایی، حکمت، جدال احسن و موعظه حسنه، سفارش مؤکد شدهاند.
فقیهان و مفسران کوشیدهاند چالش میان جهاد ابتدایی و اصولی را که بدان اشاره شد، بهکمک سازوکارهای زبانی همچون نسخ یا تخصیص، رفع کنند، ولی موفقیت چندانی نداشتهاند؛ ازاینرو در پژوهش حاضر، نسبتِ میان جهاد ابتدایی با تبلیغ یا دعوت، مجدداً با رویکرد فقهی و بهروش توصیفی ـ تحلیلی مورد تأمل قرار گرفته است تا بر اهمیت و ضرورت قرائت دفاعی از جهاد تأکید کند و اینکه از میان تمامی سازوکارهای آزمودهشده فقط این رویکرد میتواند چالشهای موجود در این عرصه را فروکاهد. ازاینمنظر جهاد از وقتی موضوعیت مییابد که موجودیت اسلام و مسلمانان یا آزادی آنها در تبلیغ دین، با چالش مسلحانه روبهرو شود. دین ماهیت فرهنگی ـ تربیتی دارد و روش دعوت به آن نمیتواند غیرمتناسب با آن انتخاب شود.https://www.sijl.ir/article_143498_877477ab0e2d4f1eefb6bf90c6debc3b.pdf