@article { author = {Bahjatpour, Abd-ol-Karim}, title = {How Was Wine Prohibited and What Was Its Role in Correcting the Cause of Revelation of the Verse 43 of the Sura al-Nisa?}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {7}, number = {7}, pages = {39-66}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the view of the followers of the school of Ahl al-Bayt (the Household of Prophet Mohammad(PBUH)) drinking wine was originally unlawful and the divine Legislator gradually made it public. However, in the view of the other Islamic sects, drinking wine was gradually made unlawful and the divine Legislator first prepared the people for that and then announced its prohibition in the Sura al-Ma,ida. The important point of the verses 219 of the Sura al-Baqara and 43 of the Sura al-Nisa is their causes of revelation. Based on the Shi'a perspective, a person like 'Ali ibn Abitalib(AS) who was preferentially trained and educated by the Holy Prophet Mohammad(PBUH) was refusing, from the very beginning, to drink wine. But according to a tradition quoted in the exegetical sources of the Sunnis, the lord of the pious, 'Ali(AS) drank wine, on the occasion of the cause of revelation of the Sura al-Nisa that forbids the believers from performing prayer while they are drunk. Allamah Ma'rifat has strongly criticized and rejected this latter tradition. Investigating the report and the sanad of the tradition, reviewing the conflicting traditions, as well as several well-established evidences of the Quran and the validity agreed upon in all Islamic sects or approved by the followers of the school of Ahl al-Bayt, he rejects this claim. The present article approves the view of Allamah Ma'rifat and strengthens the aforementioned evidences.}, keywords = {Quran,drinking alcohol,'Ali ibn Abitaleb,revelation,To Reveal in Certain Times,Prohibition of Drinking Wine,occasion of revelation}, title_fa = {کیفیت تحریم خمر و نقش آن در تصحیح سبب نزول آیه 43 سوره نساء}, abstract_fa = {  به‌نظر پیروان مکتب اهل بیت‰ شرب خمر ازابتدا حرام بود و شارع مقدس این حرمت را به‌تدریج علنی فرمود، ولی در نگاه دیگر فرق اسلامی، شرب خمر به‌تدریج حرام شد و شارع مقدس با آماده‌ساختن مردم، حرمت آن را در سوره مائده اعلام کرد. نکته مهم در آیه‌های 219 سوره بقره و 43 سوره نساء، سبب نزول آیه است. بر پایه دیدگاه شیعیان، شخصیتی چون امام علی‌بن‌ابی طالب† که پرورده و تربیت‌شده خاص پیامبر اعظمˆ می‌باشد، از همان ابتدا بر ترک شرب خمر اقدام کرده است، ولی بر پایه نقلی که در منابع تفسیری اهل سنّت در سبب نزول آیه نساء که مؤمنان را از نزدیک‌شدن به نماز درحال مستی منع می‌کند، وارد شده، مولای متقیان علی† مرتکب عمل شرب خمر شده است. مورد اخیر به‌شدت مورد انکار و انتقاد حضرت استاد علامه معرفت قرار گرفته است. وی با بررسی خبر و سند آن، بررسی روایات متعارض و نیز برخی شواهد متقن قرآنی و روایی مورد توافق همه فرق اسلامی یا قابل قبول پیروان مکتب اهل بیت‰ این ادعا را ابطال می‌کند. در مقاله حاضر، دیدگاه علامه، تأیید و شواهد گفته‌شده تقویت می‌شود.}, keywords_fa = {: قرآن,خمر,علی‌بن‌ابی طالب,نزول,نزول تدریجی,تحریم خمر,سبب نزول}, url = {https://www.sijl.ir/article_134910.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_134910_f13313e53f23b268eb75bc47574b8913.pdf} }