@article { author = {Ehsanifar, Ahmad}, title = {Quranic Evidences of the Validity of a Formal Document and Its Supremacy over Other Evidences in Substantiation of Claim}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {7}, number = {7}, pages = {127-156}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The large number of Islamic traditions about testimony and the lack of wide usage of formal document at the time of legislation due to the general illiteracy of the people at that time led to the fallacy that testimony has priority over formal document in Islamic legal system. The output of this fallacy can be seen within the various theories of Guardian Council and the jurisprudential consultation assembly of the Council that implicitly approved the priority of testimony over document through nullification of some of the articles of civil code and the Document and Real Estate Registration Law. The major reason for rejecting the authenticity of a formal document is the basis for devotional and legal making for the validity of a formal document. Accordingly, only those ways and instruments can be regarded as evidences in substantiation of claim that are considered valid and authentic by the clear verbal text of the legislator. Therefore, the way of finding the truth based on external evidences cannot be regarded as the basis for its validity. Those who hold this view believe that no legal text has been adduced on the authenticity of the document and finding truth based on external evidences cannot be considered as the basis for the validity of the document unless it is relied upon a legal clear text. The present article aims to prove that, given that devotional and legal making is the basis for the validity of the evidences in substantiation of claim, not only the legal making of the validity of document has occurred within the verse 282 of the Sura al-Baqara, but also the emphases and exaggerations made in this verse indicate the supremacy of document over other evidences in substantiation of claim.}, keywords = {formal document,testimony,Evidences in Substantiation of Claim,profession,Legal Making,Verse 282 of Sura al-Baqara}, title_fa = {ادله قرآنی اعتبار سند رسمی و چیرگی آن بر دیگر ادله اثبات دعوا}, abstract_fa = {  فراوانی تعداد روایات مربوط به شهادت و عدم استفاده چشم‌گیر از سند در عصر تشریع که به دلیل بی‌سوادی عمده مردمان آن عصر بود، چنین وهمی را پدید آورد که نظام حقوقی اسلام، شهادت را بر سند مقدم داشته است. حاصل همین توهم را می‌توان در نظریه‌های متعدد شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی این شورا دید که با ابطال برخی مواد قانون مدنی و قانون ثبت اسناد و املاک، به‌صورت ضمنی برتری شهادت بر سند رسمی را تأیید کرد. اصلی‌ترین دلیل ردّ اعتبار سند رسمی، مبنای جعل تعبدی و شرعی در اعتبار اسناد رسمی است؛ براین‌اساس فقط راه‌ها و وسایلی می‌توانند به‌عنوان ادله اثبات دعوا محسوب شوند که به‌وسیله نصّ لفظی شارع معتبر شناخته شده باشند؛ بنابراین طریقیت یک وسیله و کاشفیت آن از واقع نمی‌تواند مبنای اعتبار آن وسیله قلمداد شود. قائلان به این مبنا معتقدند هیچ نصّ شرعی بر اعتبار سند اقامه نشده است و کاشفیت سند از واقع و طریقیت آن به‌سوی واقع نیز تازمانی‌که مقرون به یک نصّ شرعی نشود، نمی‌تواند به‌عنوان مبنای اعتبار سند قلمداد گردد. در مقاله پیش رو اثبات خواهد شد که بر فرض آنکه مبنای اعتبار ادله اثبات دعوا جعل تعبدی و شرعی باشد، نه‌تنها جعل شرعی اعتبار سند در آیه 282 سوره بقره صورت گرفته است، بلکه وجود تأکیدها و مبالغه‌های موجود در این آیه، دلالت بر چیرگی سند بر دیگر ادله اثبات دعوا دارد.}, keywords_fa = {: سند رسمی,شهادت,ادله اثبات دعوا,اقرار,جعل شرعی,آیه 282 سوره بقره}, url = {https://www.sijl.ir/article_134913.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_134913_753c915046a4eaa5a6a01ab5227c84ca.pdf} }