@article { author = {Arasta،Mansour Broujeni, Mohammad Javad، Mohammad}, title = {Non-Muslim Human Dignity in Islam}, journal = {Quran, Islamic Jurisprudence and Law}, volume = {11}, number = {11}, pages = {85-112}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the view of Islam, human being - Muslim or non-Muslim- has a dignity that entitles him/her some rights. It has been bestowed by God to all human beings. Although every human may make erroneous choices that bring him/ her out of the limits of humanity and the merits of the dignity that God has bestowed him, only God can decide on the decline of the dignity. Even deserving the most sever punishments does not denote the decline of human dignity and the elimination of the rights thereto. The present article explains several traditional evidences that prove the non-Muslim human dignity in Islam. If human dignity can be proved as a jurisprudential rule, the contradiction of some jurisprudential rules or Quranic exegeses to that can serve to solve this problem. The assumption that human dignity in Islam is more limited than that in the modern human right, drives from the comparison between this kind of dignity and the ideals of the modern human rights - but not its realities. It seems that Islam introduces a more stable basis for identifying human dignity and supporting human rights.}, keywords = {Human rights,Bestowed Dignity,Human dignity,Islamic Human Dignity}, title_fa = {کرامت انسان غیرمسلمان در اسلام}, abstract_fa = {ازنظر دین اسلام، انسان ـ اعم از مسلمان یا غیرمسلمان ـ دارای کرامتی است که وی را برخوردار از برخی حق‌ها می‌کند. خداوند این کرامت را به همه انسان‌ها اعطا کرده است. اگرچه هر انسانی ممکن است با انتخاب‌های اشتباه خود، از حد انسانیت و شایستگی کرامت اعطایی خداوند متعال خارج شود، ولی  فقط خداوند به تشخیص زوال این کرامت قادر است. حتی استحقاق شدیدترین مجازات‌ها، بر زوال کرامت انسانی و ازمیان‌برنده حق‌های ناشی از آن دلالت نخواهد کرد. در این مقاله شواهد روایی چندی که مؤید کرامت انسان غیرمسلمان در اسلام باشد، بیان شده است. اگر کرامت انسانی به‌عنوان قاعده‌ای فقهی اثبات شود، در فرایندی اجتهادی، مغایرت برخی احکام فقهی یا تفاسیر قرآنی با آن را به سود کرامت انسانی می‌توان حل کرد. این گمان که کرامت انسان در اسلام محدودتر از کرامت انسان در حقوق بشر معاصر است، از مقایسه این کرامت با آرمان‌های حقوق بشر معاصر ـ و نه واقعیت‌های آن ـ برگرفته شده است. به‌نظر می‌رسد اسلام مبنای استوارتری در شناسایی کرامت انسان عرضه می‌کند و این مبنا اتقان بیشتری برای پشتیبانی از حق‌های بشری دارد.}, keywords_fa = {}, url = {https://www.sijl.ir/article_134966.html}, eprint = {https://www.sijl.ir/article_134966_88e2b7800e5ecb25cc478a00c29a6b6b.pdf} }