%0 Journal Article %T قرآن و اصل قانونی‌بودن جرایم و مجازات‌ها %J دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی %I انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه %Z %A هاشمی, سیدحسین %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 2 %N 2 %P 191-222 %! قرآن و اصل قانونی‌بودن جرایم و مجازات‌ها %K اصل قانونی‌بودن جرایم و مجازات‌ها %K قاعده قبح عقاب بلابیان %K بیان صادر %K بیان واصل %K عطف به ماسبق نشدن قوانین کیفری %K تفسیر مضیّق قوانین کیفرى %K ادعای جهل به قانون.   %R %X براساس اصل قانونی‌بودن که از مهم‌ترین اصول حقوق کیفری به شمار می‌رود، جرم‌انگاری و اعمال مجازات فقط طبق قانون خواهد بود. این اصل پیش از حقوق موضوعه، براساس ادله فقهی متعدد در حقوق کیفری اسلام با تأکید بیشتر و دامنه وسیع‌تری به رسمیت شناخته شده است. براساس مبانی فقهی به ویژه ادله قرآنی، در احکام فرعی دین ـ جز در موارد حکم عقل به قبح یک عمل ـ بر خداوند است تا از باب لطف بر بندگان با فرستادن پیامبران، حکم عقل را مورد تأیید قرار دهد تا حجت را بر بندگان تمام نماید. از دیدگاه حقوق اسلام، وصول تکلیف به مکلف معیار است، نه صِرف ابلاغ از سوی شارع؛ زیرا نفس بعث رُسل در نزول عذاب موضوعیت ندارد، بلکه بعث رسل راهی براى رساندن تکالیف به بندگان و اتمام حجت بر آنان است. اصل قانونی‌بودن آثاری دارد؛ از جمله: « عطف به ماسبق نشدن قوانین کیفرى»، «تفسیر مضیّق قوانین کیفرى» و «پذیرش ادعاى جهل به قانون». از این رو، در تحقیق حاضر، مبانی حقوقی و قرآنی اصل قانونی‌بودن و آثار ناشی از آن بررسی شده است. %U https://www.sijl.ir/article_133235_944eed6332e6aa9c277f11362a8609f7.pdf