انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Limits of Unlawfulness of Changing the Creation of God from the Perspective of the Holy Quranگستره حرمت تغییر خلقالله از منظر قرآن کریم730134836FAابوالقاسم علیدوستاستاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیهJournal Article20210809According to the Quranic verses, the world has been dominated by human being. This domination necessitates that the human is allowed to modify and change the world in order to take benefit of it. But, on the other hand, changing of the creation has been introduced as a satanic project in order to deviate human beings. The present research deals with the question that what are the limits of lawful modification of the world according the lawfulness of domination and unlawfulness of changing the creation of the world? Is it possible to reach a jurisprudential criterion and to separate these two matters? There are totally the following four views in the given verse, namely: 1- implication of the verse on the absolute unlawfulness of changing the creation; 2- implication of the verse on unlawfulness of changing the divine religion; 3- implication of the verse on reprehension of changing the inside of the human; 4- implication of the verse on the unlawfulness of modification inconsistent with the purpose of the creation of the phenomena. <br />The fourth view seems to be a correct thought which forbids human from entering the limits of divine creation and making against it and distinguishes between the limits of domination and modification. Meanwhile, it is void of other inaccurate thoughts. Of course, the existence of a few doubtful examples - as it is considered a usual matter in all of the rules - should not be taken as an excuse to reject itبر اساس آیات قرآن، خداوند، عالم را مسخر انسان قرار داده است. لازمه این تسخیر، جواز تصرف انسان در عالم و تغییر آن به منظور بهرهبری است؛ ولی در آیه 119 سوره نساء، تغییر خلقت از پروژههای شیطان برای گمراهی بشر معرفی شده است. پژوهش حاضر به این مسئله میپردازد که مرز جواز تصرف در عالم بر اساس جواز تسخیر و منع تغییر خلقالله چیست؟ آیا میتوان به لحاظ فقهی به معیاری رسید و میان این دو جدایی افکند؟<br />در آیه مورد نظر، در مجموع چهار دیدگاه با عناوین ذیل وجود دارد: 1. دلالت آیه بر حرمت تغییر خلقت مطلقا (تغییر مطلق خلقت)؛ 2. دلالت آیه بر حرمت تغییر دین خدا؛ 3. دلالت آیه بر نکوهش از تغییر درون انسان؛ 4. دلالت آیه بر حرمت تغییر ناهمسو با هدف خلقت پدیدهها.<br />دیدگاه چهارم، اندیشه صحیحی است که انسان را از ورود به گستره آفرینش الهی و رقمزدن جعلی بر خلاف آن منع میکند و مرز میان تسخیر و تغییر را روشن میسازد و در عین حال، از لوازم ناصحیح اندیشههای دیگر خالی است. البته وجود مصادیق مشکوک به طور محدود ـ همانگونه که در همه قوانین، امری عادی شمرده میشود ـ نباید دستمایه رد قرار گیردhttps://www.sijl.ir/article_134836_cd1557c5fb0a0f7a5f999336b7500654.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Trend of Forbidding Drinking Wine and Its Teachingsسِیر تحریم خمر و درسهای آن3164134838FAامیر غنویعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (amir.ghanavi@gmail.com).Journal Article20210809The way of legislation of forbidding drinking wine and its study from the perspective of Āyāt al-aḥkām (verses of the revealed prescripts) have been most significantly considered in analyzing the verses about drinking wine. But the review of these verses in a multi-stage plan to solve the problem of drinking wine is a different step to be taken by the present article. <br />The most important result of this brief study is to show the delicacies of the Quran to involve the mind, to change the view, and to bring about emotional change in order to prepare the addressees step-by-step to accept the necessity of forbidding drinking wine and to take hard measures against it. در تحلیل آیات خمر، آنچه تاکنون بیشتر توجه شده، چگونگی تشریع حرمت خمر و بررسی آن از منظر آیاتالأحکام بوده است؛ ولی بررسی دوباره این آیات به مثابه طرحی چندمرحلهای در علاج مشکل ابتلای به خمر، تحقیق متفاوتی است که این مقاله گامی در جهت انجام آن میباشد.<br />مهمترین نتیجه این بررسی کوتاه، نشاندادن ظرافتهایی است که قرآن در جهت ایجاد درگیری ذهنی، تغییر در نگاه و تحول در احساس به خرج داده، گامبهگام زمینه را برای رسیدن مخاطبان به لزوم تحریم و برخورد شدید فراهم کرده استhttps://www.sijl.ir/article_134838_32434e84bf3ebd942ba844fbe0d614e7.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Transferring the Inheritance” in the Light of the Holy Quran Focusing on the Viewpoint of Mohaqqeq Khouie«ردّ در ارث» در پرتو قرآن کریم، با تأکید بر دیدگاه محقق خویی6588134840FAخالد غفوری الحسنیعضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة و سردبیر مجله فقه اهل بیت عربی (m_qafory2005@yahoo.com).Journal Article20210809The situation of the excess property after distributing the inheritance share is a matter of dispute existed traditionally between the Imamites (Shi'ites) and the Sunnis. Shi'a jurisprudents maintain that it should be transferred to the farẓ bar heirs, while the Sunni jurisprudents hold that it should be paid to the male agnates ('aṣaba). The Imamites bring a number of arguments to support their views and to reject ta'ṣib including “consensus of opinions” and “the traditions with various chains of narrators”; but Mohaqqeq Khouie presents a new opinion which deserves review and analysis. He believes that the inheritance verses apparently refer to the distribution to the ratio but not a general distribution of the assets; in another words, the verses apparently maintain that the whole assets belong to the farẓ bar heirs but to the ratio of each heir’s share, therefore no excess property would remain to be given to the male agnates ('aṣaba). <br />This article aims at explaining, contemplating on, and completing the new opinion. The article also uses the usual systematic method of argumentation and analysis.یکی از مسائل اختلافی شدید که از گذشته در میان امامیه و اهل سنّت وجود داشته، وضعیت مال زاید از سهام ارث پس از تقسیم است. فقه امامیه به ردّ آن بر اصحاب فروض ارث قائل است، در حالی که فقه اهل سنّت پرداخت آن را به عصبه میداند. امامیه بر درستی دیدگاهش و بطلان تعصیب به چند دلیل از جمله «اجماع» و «روایات متواتر» استدلال میکند؛ ولی محقق خویی به گونهای جدید و با استناد به روش خاصی که بر نصوص قرآنی وارده در سهام ارث داشته است، دیدگاهی ارائه میدهد؛ دیدگاهی که شایسته بررسی و تحلیل میباشد. وی معتقد است ظاهر آیات ارث، تقسیم بالنسبه است، نه تقسیم بالإطلاق؛ یعنی بر اساس ظاهر آیات، کل مال برای وراث فرضبر میباشد؛ ولی به نسبت سهم و حصه هریک؛ بنابراین اضافهای باقی نمیماند تا به عصبه داده شود.<br />در این مقاله به تبیین این دیدگاه جدید و تعمیق و تکمیل آن همت گماشتیم. مبنای تحلیل و استدلال نیز بر اساس روش اصولی متعارف بوده استhttps://www.sijl.ir/article_134840_4c58ecef9fe68afca6f1284ce5e5d8d3.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Forcible Transfer and Deportation: A Comparative Study of the Quranic Teachings and International Instrumentsکوچ و انتقال اجباری (مطالعه تطبیقی در آموزههای قرآنی و اسناد بینالمللی)89118134841FAسیدمصطفی ، حسین میرمحمدی ، مشیریاستادیار دانشگاه مفید و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه / نویسنده مسئول (mirmohammadi@mofidu.ac.ir).دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه عدالت تهرانJournal Article20210809Staying and living in the area of residence is the natural right of every person which results logically in forbidding the forcible migration and displacement of the persons and groups. The forcible transfer and deportation of the persons has been considered an international crime according to the international instruments and it is placed under the titles of “crime against humanity” and “war crime”. The present article attempts to study and analyze the different aspects of forcible migration and displacement in two systems of international law and Islamic law in the light of the Quranic teachings and with a comparative method. A number of Quranic verses refer to the title of “exile from homeland” that is the most similar concept to the forcible migration and movement. As it is related in the Quran, the divine religions have always taken pledge from their followers not to struggle with each other and not to exile each other from their area of residence. The prophetic sunnah also approves the same method through the charter of Medina also known as the constitution of Medina. The principles of human dignity, human unity, and non-discrimination are the common principles of the great systems of law to protect from the right of staying in the area of residence. From the viewpoint of the Quran and Islamic teachings “Fulfilling the promise”, “protection and support” and “combating” are some of the approaches against the phenomenon of forcible transfer and deportation.باقیماندن در منطقه محل سکونت و زندگی، حق طبیعی هر فرد است که نتیجه منطقی آن، منع کوچ و انتقال اجباری افراد و گروههاست. اسناد بینالمللی، انتقال و کوچ اجباری افراد را جرم بینالمللی دانسته است و آن را در عناوین «جنایت علیه بشریت» و «جرم جنگی» جای داده است. مقاله حاضر میکوشد در پرتو آموزههای قرآنی و با روش تطبیقی، ابعاد پدیده کوچ و انتقال اجباری را در دو نظام حقوقی بینالملل و حقوق اسلام بررسی و تحلیل کند. در برخی آیات قرآن کریم، عنوان «اخراج از دیار» آمده است که نزدیکترین مفهوم به پدیده کوچ و انتقال اجباری میباشد. به روایت قرآن، ادیان الهی همواره از پیروان خود پیمان گرفتهاند که با یکدیگر ستیز نکنند و یکدیگر را از محل سکونت خود بیرون نرانند. سنّت نبوی نیز به وسیله منشور مدینه، همین روش را تأیید کرده است. اصول کرامت انسانی، وحدت بشری و عدم تبعیض، مبانی مشترک نظامهای بزرگ حقوقی در حمایت از حق بر باقیماندن در منطقه سکونت است. از منظر قرآن و آموزههای اسلامی، «وفای به پیمان و عهد»، «حمایت و پشتیبانی» و «مقابله»، رهیافتهایی در برابر پدیده کوچ و انتقال اجباریاند.https://www.sijl.ir/article_134841_e8dab227ba5eb2e11d8bd0c5adbbbfb3.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923“Social Prevention from Sexual Crimes” in the Quran«پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی» در قرآن119148134842FAعلی محمدی جورکویهJournal Article20210809 “Sexual relations outside the marriage regulations” is among the crimes which severely endangers the essential values of Islamic community. This social phenomenon springs from various factors and criminal policy of Islam has devised various strategies in different levels to fight against it. <br />The Holy Quran as a main source of religious rules has devised general strategies for social prevention from sexual crimes including: giving insight, reinforcing the faith, pietism, believing in the existence of a supervising God, teaching, recognition of the family role and fulfilling economic requirements, as well as some special strategies like legislation, encouraging and facilitating marriage, modesty, controlling the eye, preventing form mixing of the opposite sexes, improving the family relationship inside the home, improving the relation between man and woman, and ignoring the crime. These strategies try from one hand to increase the resistance threshold of the individual against sexual appeal and attractions and to neutralize on the other hand the individual and social as well as the inner and outer factors of sexual crimes.«روابط جنسی خارج از مقررات ازدواج» از جمله جرایمی است که به شدت یکی از ارزشهای اساسی جامعه اسلامی (نسل) را در معرض خطر قرار میدهد. این پدیده اجتماعی، از عوامل گوناگونی سرچشمه میگیرد و سیاست جنایی اسلام برای مبارزه با آن، تدابیر متعددی را در سطوح مختلف اندیشیده است.<br />قرآن کریم به عنوان یکی از منابع اصلی احکام، در سطح پیشگیری اجتماعی از جرایم جنسی، تدابیر عامی مانند: اعطای بینش، تقویت ایمان، تقوامحوری، خداناظری، آموزش، بازشناسی نقش خانواده و رفع نیاز اقتصادی، و تدابیر خاصی همچون: تشریع، تشویق و تسهیل ازدواج، حیا، کنترل نگاه، پرهیز از اختلاط، اصلاح روابط اعضای خانواده در درون خانه، اصلاح روابط زن و مرد و بزهپوشی، اندیشیده است. این تدابیر میکوشند از سویی، آستانه مقاومت فرد را در برابر کششهای غریزه جنسی افزایش دهند. از سوی دیگر، عوامل فردی و اجتماعی و نیز درونی و بیرونی جرایم جنسی را خنثی نمایند.https://www.sijl.ir/article_134842_403559e19119e12ff1e2781085f318d6.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Right of Criticism from the Viewpoint of the Quran and the Sunnah«حق انتقاد» از منظر قرآن و سنّت149170134843FAمحمدجواد، محمدهادی، محمدحسن نجفی، مفتح، موحدی ساوجیعضو هیئت علمی دانشگاه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید/ نویسنده مسئول (mm.saveji@gmail.com).Journal Article20210809“Criticism” as a major manifestation of freedom of speech is a good criterion for the evaluation of the degree of democracy of political systems. In Islamic system which requires public consent at two stages of creation and continuation, “criticism of the rulers” or “criticism of their behaviors” is considered as the right or, somehow, the responsibility of the citizens. Such a right and responsibility which are understood from religious teachings may be applied by the people independently or in the form of NGOs and political parties or political organization and the Islamic system is obliged to ensure the application and the fulfillment of the right by the citizens. Studying the meaning and the concept of criticism and its difference with the concepts like blaming, freedom of speech, and objection, the present article takes use of the verses of the Holy Quran and the words and practices of the Infallible Imams to explains the position and the principles of this right and makes the hypothesis that the critic has immunity in the Islamic system and even if he exceeds the limits of criticism, the government should waive its right in favor of public right.«انتقاد» به عنوان یکی از مهمترین مظاهر آزادی بیان، محک مناسبی برای سنجش مردمیبودن نظامهای سیاسی است. در نظام اسلامی که در دو مرحله حدوث و بقا، نیازمند رضایت عمومی میباشد، «نقد حاکمان» یا «نقد رفتار حاکمان»، حق شهروندان یا به نوعی تکلیف آنان به شمار میآید. این حق و تکلیف که مستفاد از آموزههای دینی است، به وسیله افراد به صورت مستقل یا در قالب تشکلهای مدنی و احزاب سیاسی یا در ساختار نهادهای سیاسی قابل اعمال میباشد و نظام اسلامی، به تأمین و تضمین بهکارگیری این حق از سوی شهروندان موظف است. نوشتار حاضر ضمن بررسی مفهوم انتقاد و تفاوتهای آن با مفاهیمی چون عیبجویی، آزادی بیان و مخالفت، با بهرهگیری از آیات قرآن کریم و سخن و سیره پیشوایان معصوم، به تبیین جایگاه و مبانی این حق پرداخته است و این فرضیه را مطرح میکند که منتقد در نظام سیاسی اسلام، از مصونیت برخوردار است و حتی در فرض تجاوز از مرزهای انتقاد، حاکمیت باید به نفع حق عمومی، از حق خویش بگذرد.<br /> <br /> <br /> https://www.sijl.ir/article_134843_1005f9ad161fa20d72c3ce319e1f32db.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی3320150923Principle of Mercy in Ruling from the Viewpoint of the Quranاصل رحمت در حکمرانی از منظر قرآن171193134844FAمحمد جواد،سید احمد ارسطا، حبیب نژادعضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه (mjarasta@ut.ac.ir).
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه/ نویسنده مسئول (a.habibnezhad@ut.ac.ir).Journal Article20210809Any theory about sovereignty is based on rules and principles which determine the foundations of that theory in different areas. Amongst them, the theory of Islam about sovereignty is based on revealed foundations which can be derived from the Book, Sunnah, and the reason. One of the most important basics of Islamic view on sovereignty is the principle of mercy which has been less considered as a principle and rule and its social aspects as well as its effects on political jurisprudence and public law has been rarely considered. <br />Explaining the contents of the principle of mercy and its arguments, the present article tries to use the Holy Quran to discuss the central position of this principle on the interaction between God and His creatures and to draws out the necessity of observing the principle by the Muslim rulers in different areas of legislation, administration, and judgment. Next, referring to the principle which is running inside the different layers of religious government and even the relationship of the different classes of people with each other, it reviews its jurisprudential and legal effects.هر نظریهای در باب حاکمیت، بر اصول و قواعدی مبتنی است که بنیانهای آن نظریه را در ساحات و حوزههای گوناگون مشخص مینماید. در این میان، نظریه اسلام در باب حاکمیت، بر پایه بنیانهای وحیانی استوار شده است که از کتاب، سنّت و عقل، قابل استخراج میباشد. یکی از مهمترین مبانی دیدگاه اسلام در موضوع حاکمیت، اصل رحمت است که به عنوان یک اصل و قاعده، کمتر توجه شده، به ندرت به جنبههای اجتماعی آن و آثاری که در فقه سیاسی و حقوق عمومی بر جای میگذارد، توجه شده است.<br />مقاله حاضر میکوشد با استفاده از آیات قرآن کریم، پس از تبیین مفاد اصل رحمت و ادله آن، به جایگاه محوری این اصل در تعامل خداوند با مخلوقاتش بپردازد و از آنجا لزوم رعایت این اصل به وسیله حاکمان و زمامداران مسلمان را در حوزههای گوناگون تقنین، اجرا و قضا استنتاج نماید و سپس با اشاره به جریان این اصل در لایههای گوناگون حکومت دینی و حتی در رابطه اقشار مختلف مردم با یکدیگر، آثار فقهی و حقوقی آن را بررسی کند.https://www.sijl.ir/article_134844_a8e8baed931fe2563b4185d52c8b0936.pdf