انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321A Review of the Quranic Verses' Implication for Stipulating the Right to Revoke in Revocable Divorce with the Intention to Correct Behaviorبررسی دلالت آیات قرآن بر اشتراط حق رجوع در طلاق رجعی بهاراده اصلاح724134915FAعلی،مصطفی دهقان،جعفریاستادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران/ نویسنده مسئول (alijafari@ut.ac.ir).
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه و دانشجو دکتری رشته فقه و مبانی حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران (dehghan.mostafa@ut.ac.ir).Journal Article20210810The verse 228 of the Surah Al-Baqarah points to the issue of revocable divorce and the right of the husband to revoke her wife. It is the most important evidence for the right of the husband to return to his wife in revocable divorce. The aforementioned verse stipulates the right of husband to revoke with the intention to correct his behavior. In addition, the verses such as 229 and 231 of the same surah imply that the husband is assigned with the duty to have a good conduct (Imsākun bi maʻrūf wa tasriḥun bi iḥsān) with her wife after the revocable divorce. However, the famous jurisprudents have not mentioned such a condition. Therefore, even if it is ascertained that the husband has the intention to hurt his wife, he has the right to revoke. The present article studies the theme of the aforementioned verses from a jurisprudential perspective and reviews different views about them. In the view of the author, it is understood from these verses that the husband has the right to revoke her wife in revocable divorce provided that he has the intention to correct his behavior. Otherwise, the husband has no right to revoke and the evidences raised for waiving this matter may be rejected.آیه 228 سوره بقره، بحث طلاق رجعی و حق مرد در رجوع به زوجه مطلقه را مطرح کرده است. این آیه از اصلیترین ادله حق رجوع زوج در طلاق رجعی محسوب میشود. در آیه مذکور حق رجوع زوج مشروط به اراده اصلاح شده است. همچنین در آیاتی همچون آیه 229 و 231 همین سوره، قرآن کریم تعبیر امساک به معروف و تسریح به احسان را بهعنوان وظیفه مرد پس از طلاق رجعی بیان کرده است، ولی مشهور فقها چنین شرطی را ذکر نکردهاند؛ بنابراین حتی اگر اراده اضرار زوج در رجوع به زوجه محرز شود، زوج حق رجوع دارد. مقاله حاضر، مضمون آیات پیشگفته را از نگاه فقهی بررسی کرده، دیدگاههای گوناگون درباره آنها را نقد و بررسی کرده است. بهنظر نویسندگان، از این آیات استفاده میشود که حق رجوع زوج در طلاق رجعی مشروط به اراده اصلاح است و درغیراینصورت، زوج حق رجوع ندارد و ادلهای که برای طرح این ظاهر اقامه شده است، قابل خدشهاند.https://www.sijl.ir/article_134915_7ac4eb9233173fed4d9e167848ca1c7f.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321The Domain of the Rule “Unlawfulness of Murder and Retaliation for Manslaughter” in the Verse 33 of the Surah Al-Isra`گستره حکم حرمت قتل و قصاص نفس در آیه 33 سوره اسراء2556134917FAاحمد حاجیدهآبادیدانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه (adehabadi@ut.ac.ir).Journal Article20210810The verse 33 of the Surah Al-Isra` is both historically and jurisprudentially well-known. It is historically well-known because Mu'āwiyyah resorting to this verse and under the pretext of being the avenger of the blood of assassinated caliph, Uthmān, refused to give oath of allegiance to Imam Ali (AS). It is jurisprudentially well-known because various jurisprudential rules such as “the principle of unlawfulness of killing any human being regardless of his/her religion or other features”, “lawfulness of retaliation (Qisas)”, and “retaliation standard” can be deduced from it. However, one of the most important phrases of this verse is undoubtedly “And if anyone is slain wrongfully” that its generalization to other cases “the one”, for example, “who has committed a crime for which a fixed punishment has been prescribed by God (Ḥadd) and deserves death that has been killed by a person other than Imam or ruler”, “a murderer who has been killed by a person other than the avenger of the blood or who has permission on his/her behalf” , “one who has been killed and his/her murdered claims that he killed her to legally defend himself/herself, without being able to prove it …” needs reflection.
This article discusses the cause of revelation of this verse and the principle of unlawfulness of murder. Meanwhile, it explains the phrase “And if anyone is slain wrongfully” and investigates whether it is applicable to dubious cases or not.آیه 33 سوره اسراء از شهرت تاریخی برخوردار است؛ زیرا معاویه با تمسک بدان و بهبهانه اینکه ولیّ دم خلیفه مقتول است، از بیعت با امام علی سر باز زد. این آیه از شهرت فقهی نیز برخوردار است؛ زیرا احکام متعدد فقهی همچون «اصل حرمت قتل هر انسان فارغ از دین و وضعیت او»، «ضابطه قصاص نفس» و «مشروعیت قصاص» از آن قابل استخراج است، ولی بیشک یکی از فرازهای مهم آیه، عبارت «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» میباشد که در شمول آن بر برخی موارد تأملاتی است؛ مانند «مرتکب جرم حدی مستوجب سلب حیات که بهوسیله غیرامام و حاکم بهقتل رسیده است»، «قاتلی که بهوسیله غیر ولیّ دم و مأذون ازسوی او کشته شده باشد»، «کسی که کشته شده است و قاتل ادعا میکند در دفاع مشروع او را کشته است، بیآنکه بتواند اثبات کند» و... .
مقاله حاضر ضمن بیان شأن نزول آیه و اصل حرمت قتل، به تبیین و تطبیق یا عدم تطبیق عبارت «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» بر موارد مشکوک میپردازد.https://www.sijl.ir/article_134917_fe7dbe071aba1154092292c18aa8aeb0.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321A Review of the Image of Conflicting Quranic Verses about Lawfulness and Unlawfulness of Marriage with the People of the Bookنقد و بررسی انگاره تعارض آیات قرآن در حرمت و حلّیت ازدواج با اهل کتاب5781134918FAحسین،سیدمحمد محمدی ،موسوی مقدماستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) / نویسنده مسئول (h.mohammadi@Isr.ikiu.ac.ir).
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران (sm.mmoqaddam@ut.ac.irJournal Article20210810The image of conflicting Quranic verses has been raised from a long time ago. The conflicting verses on marriage with the People of the Book is among these images. Accordingly, the verse 5 of the Surah Al-Ma`idah that implies the lawfulness of marriage of the Muslim with the People of the Book conflicts with those verses that stresses on unlawfulness of marriage with the atheists and pagans. This conflict origins from the image that the People of the Book are atheist and pagan as well as ignoring the relationship among the verses as to the implication of the words and the type of relation among them. The classification of these verses indicates that there is no conflict among them and that the image of conflict results from ignoring many factors including the meaning of the People of the Book, and application of atheist and pagan to them, analytic but not systematic view of the Quran, ignoring the denotations of words and the context of the verses. Consideration of these terms in understanding the verses leaves no space for conflict and shows that the relationship among the related verse is of an absolute general and specific kind and the customary combination of them shows lawfulness of marriage with the People of the Book.انگاره تعارض آیات قرآن کریم با یکدیگر، از دیرباز مطرح بوده است؛ تعارض آیات نکاح با اهل کتاب ازجمله این انگاره هاست؛ برایناساس آیه 5 سوره مائده که بر حلیت نکاح مسلمانان با اهل کتاب دلالت دارد، با آیاتی که در آنها بر حرمت نکاح با مشرکان و کافران تأکید شده است، تعارض دارد. خاستگاه این تعارض، مشرک و کافرپنداشتن اهل کتاب و نیز عدم توجه به ارتباط میان آیات ازجهت دلالت الفاظ و نوع ارتباط میان آنهاست. دسته بندی آیات مذکور بیانگر آن است که این آیات تعارضی با یکدیگر ندارند و ظهور انگاره تعارض، ناشی از نادیده گرفتن عوامل متعددی همچون معنای اهل کتاب و اطلاق کافر و مشرک بر آنها، جزءنگری و نه نگرش نظام مند به قرآن، عدم توجه به مدلول الفاظ و سیاق آیات است. لحاظ این گزارهها در فهم آیات، جایی برای تعارض باقی نمیگذارد و نشان میدهد که رابطه آیات مرتبط با یکدیگر از نوع عموم و خصوص مطلق بوده، جمع عرفی آنها بیانگر حلیت ازدواج با اهل کتاب است.https://www.sijl.ir/article_134918_e55bbeee564588e5da6e3163670b279b.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321Adherence to the Quran and Disconformity to the Sunnah in Jurisprudential Views of Kharijitesقرآنگرایی و سنّتگریزی در دیدگاههای فقهی خوارج83102134919FAروح الله نجفیدانشگاه خوارزمیAssistant Professor, Kharazmi University (rnf1981@yahoo.com).Journal Article20210810Kharijites were an important and influential deviated sect in Islamic culture and history. The historical evidences show that after the separation and isolation of Kharijites from the community of Muslims and the people they became distrust of the transmitters of narrations and they kept away from the traditional heritage of the common Muslim. They enjoyed a unique rationality and in an anarchist and unsociable manner tried to understand the verses of the Quran through legal reasoning (ijtihad). Their adherence to the Quran and disconformity to the Sunnah resulted in their relying on the generalities of the verses of the Quran and ignoring the limitations and determinations referred to in the traditions. The application of this method in jurisprudence has led sometimes to the freedom of operation and sometimes to the hardship and violence. This study aims to introduce and analyze ten instances of Kharijites' jurisprudential views in order to unveil their adherence to the Quran and at the same time their disconformity to the Sunnah in their system of thought.فرقه «خوارج» یکی از فرق انحرافی مهم و تأثیرگذار در فرهنگ و تاریخ اسلامی است. شواهد تاریخی نشان میدهد جداشدن از جماعت مسلمانان و انزواگزیدن از مردمان، سبب بیاعتمادی خوارج به ناقلان اخبار و فاصلهگرفتن ایشان از میراث روایی عامه مسلمانان شده است. خوارج دراینباره از عقلانیتی مخصوص به خود برخوردار شدند و به شیوهای ساختارشکن و جماعتگریز، به اجتهاد در فهم آیات قرآن پرداختند. قرآنگرایی و سنّتگریزی خوارج سبب تکیه ایشان به عموم و اطلاق آیات قرآن و نادیدهانگاری تخصیصها و تقییدهای مذکور در روایات شد. اِعمال این شیوه در فقه، گاهی به آزادی عمل و سهولت بیشتر و درمواردی به مشقت و خشونت انجامیده است. تحقیق حاضر برآن است تا با عرضه و تحلیل ده نمونه از دیدگاههای فقهی خوارج، از قرآنگرایی سنّتگریزانه در نظام فکری ایشان پرده بردارد.https://www.sijl.ir/article_134919_458fcb059bd33b501e1d132ec7222f50.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321Criticizing the Principles of Interpretations of Jurisprudential Verses of Nu'man, the Judgeمبانی تأویلات قاضی نعمان از آیات فقهی در بوته نقد103131134920FAفروغ ،امیر ،بمانعلی جودوی،دهقان منگابادی،ضیغمینژاددانشجو دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد و مدرس دانشگاه فرهنگیان (fzeighaminejad@yahoo.com).
دانشیار دانشگاه یزد/ نویسنده مسئول (amirjoudavi@yazd.ac.ir).
دانشیار دانشگاه یزد (badehghan@yazd.ac.ir).Journal Article20210810The ta'wils (interpretations) of Nu'man Ibn Hayyūn, the judge, of jurisprudential verses reflects his doctrinal view that is completely affected by the teachings of Esma'ili school of thought. Accordingly, he classifies the religious rules into seven bases under the title of da'ā`im including “guardianship”, “purity”, “ritual prayer”, “fasting”, “alms”, “holy war”, and “Hajj pilgrimage”. He relates each of these da'ā`im to one of the verses of the Holy Quran, and ascribes each to one of the messengers of God or Imams and holds that each part of these rules has hidden aspects that merely symbolize the knowledge of Imam. In the exegesis of the jurisprudential verses and rules, he believes in principles such as conformity of the manifest and hidden aspects, similarity between mathal wa mamthūl, knowledge, confession, faith, and the traditions. However, on the one hand he is not adherent to them in his judgments, and on the other hand most of his judgments that results in the statement of manifest and latent meaning or symbol and allusion, based on the difference between tafsir (exegesis) and ta'wil (interpretation), are exegesis but not interpretation. In addition, despite the need for presenting a proper and logical context and reason for deviating from manifest meaning, he has not presented a convincing evidence. It can be concluded that the intervention of his doctrinal view in the interpretation of legal rules has led to extravagant exegesis and taking away from the main purpose of legislation of and therefore weakening of that rule.<em>تأویلات قاضی نعمانبنحیون از آیات فقهی، گویای دیدگاه اعتقادی اوست که کاملاً تحت تأثیر آموزههای مکتب اسماعیلی قرار دارد؛ برهمیناساس وی احکام دین را ذیل عنوان دعائم، بر هفت پایه «ولایت»، «طهارت»، «نماز»، «روزه»، «زکات»، «جهاد» و «حج» استوار میداند و هریک از این دعائم را به آیهای از قرآن مربوط دانسته، به یکی از پیامبران یا امامان منتسب میکند و برای هر جزء از این احکام، بواطنی قائل شده است که صرفاً نماد معرفت اماماند. وی در تأویل آیات و احکام فقهی، به مبانی نظیر تطابق ظاهر و باطن، همانندی مثَل و ممثول، معرفت، اقرار و ایمان، و روایات اعتقاد دارد، ولی اولاً، در آرای خویش به آنها پایبند نیست؛ ثانیاً، اغلب آرای او که به بیان معنای ظاهری و باطنی یا نماد و اشاره منتهی میشوند، بر</em><em> </em><em>اساس تباین تأویل از تفسیر، تفسیرند، نه تأویل؛ ثالثاً، بهرغم لزوم قرینه و دلیل مناسب و منطقی برای عدول از معنای ظاهری، وی دلیل قانعکنندهای ارائه نکرده است. میتوان نتیجه گرفت دخالت دیدگاه اعتقادی وی در تأویل احکام شرعی باعث تفسیر برأی و دور شدن از هدف اصلی وضع آن احکام و تضعیف انجام آنها گردیده است.</em>https://www.sijl.ir/article_134920_f373c5c48cf9c9dd37a0737dd1bb3938.pdfانجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
و پژوهشگاه حوزه و دانشگاهدوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی8820180321Evaluating the Interpretive Method of Al-Mīzān Focusing on Āyāt ul-Ahkāmارزیابی روش تفسیری المیزان با تمرکز بر آیاتالأحکام133164134921FAامیر مهاجرمیلانیاستادیار گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات زن و خانواده (wraabhm@yahoo.com).Journal Article20210810The present text seeks to evaluate the Quran to the Quran interpretation method of Al-Mīzān. Most of The Quran researchers' approach to evaluate the aforementioned method, like the holders of this view, is mostly abstract-theological one. Accordingly, the Quran researchers accept or reject the aforementioned method only by reviewing the reasons of the holders of this view regardless of the objective application and the result of practical commitment to it. This study maintains that a number of Āyāt ul-Ahkām can be regarded as one of the important criteria for field evaluation of this method, since considering the clear-cut Shi'a reading of these verses, one can observe the objective function of them.
The author believes that the existence of some traditions or other evidences like jurisprudential reconciliation within a number of Āyāt ul-Ahkām is the source of formation of a specific mentality about a holy verse among Shi'a scholars without consideration of which the holy verse has no clear relation with the Shi'a view. The present study investigates this claim within four verses.
موضوع نوشتار حاضر ارزیابی روش قرآن به قرآن تفسیرالمیزان است. رویکرد بسیاری از قرآنپژوهان در ارزیابی روش پیشگفته همانند صاحبان این دیدگاه، بیشتر انتزاعی ـ کلامی است؛ برایناساس قرآنپژوهان به صِرف بررسی دلایل صاحبان دیدگاه مذکور و با قطعنظر از کاربست عینی و نتیجه التزام عملی به آن، روش پیشین را قبول یا ردّ میکنند. بهباور این تحقیق، برخی آیاتالأحکام را میتوان یکی از سنجههای مهم در ارزیابی میدانی این روش بهحساب آورد؛ زیرا با نظر به خوانش شیعی مشخص در این آیات، میتوان کارکرد عینی آیات را ملاحظه کرد.
بهاعتقاد نویسنده در برخی آیاتالأحکام، وجود برخی روایات یا قراین دیگری همچون تسالم فقهی، عامل شکلگیری ذهنیتی خاص از آیه شریفه درمیان اندیشمندان شیعی شده است که اگر بدان روایات یا قراین توجه نشود، آیه شریفه ارتباط روشنی با نگرش شیعی ندارد. در تحقیق حاضر ادعای مذکور در قالب چهار آیه بررسی میشود.https://www.sijl.ir/article_134921_99760b7315fd29fcf8da63904222a3cb.pdf